Tuesday, November 21, 2006

BANJIR
Banjir adalah satu fenomena alam ketentuan Allah yang sudah berlaku lebih awal daripada tamadun manusia . Kadangkala banjir merupakan azab Allah sebagaimana yang telah menimpa kaum Nabi Nuh a.s.
Banjir merupakan bencana alam yang diberi perhatian oleh sebab ia mengancam kehidupan dan ekonomi penduduk negara ini. Menurut kajian oleh Pertubuhan Meteorologi Sedunia (WMO), banjir merupakan bencana alam yang ketiga besar yang telah banyak mengorbankan nyawa dan kerosakan harta benda. Bencana banjir yang melanda Malaysia boleh dikategorikan kepada banjir kilat / ribut tropika dan banjir monsun.
Kerusakan
Kekerapan banjir meningkat akibat perubahan guna tanah yang mana sistem saliran di kawasan rendah tidak mampu mengalirkan aliran hujan lebat dan sistem saliran yang mengalami pemendapan akibat pembangunan. Kawasan hutan tadahan hujan turut diancam oleh pembangunan yang tidak terancang menambah burukkan keadaan banjir.
Ditambah lagi dengan sikap masyarakat yang suka membuang sampah didalam longkang menyebabkan aliran air akan tersumbat.
"Telah nyatalah kerusakan di darat dan di lautan disebabkan oleh perbuatan tangan-tangan manusia supaya dirasakan kepada meraka sebahagian daripada apa yang mereka kerjakan mudah-mudahan mereka kembali (kepada Allah) ." - Al Quran

No comments: