Wednesday, December 06, 2006

Selepas Kg. Beremban, Chubadak pula

Begitulah nasib orang Melayu perneroka bandar. Mereka dihalau seperti pendatang asing, walaupun mereka telah meneroka dan mendiami tempat tinggal mereka sudah puluhan tahun. Pihak berkuasa Tempatan dan Bandaraya tidak lagi menjadi agensi kerajaan yang berkhidmat untuk rakyat marhaen. Mereka lebih merupakan barua taukeh pemaju, sedangkan mangsanya adalah terdiri rakyat yang sebangsa dengan mereka.
UMNO dalam Mesyuarat Agung mereka baru-baru ini sibuk melaung terpekik dan terlolong dengan kononnya agenda membela Melayu. Tiga hari selepas mesyuarat Agung UMNO, kampung orang Melayu Islam, Kg.Beremban diganyang. Tiada seorang pun muka pemimpin UMNO datang tunjuk muka termasuk yang menghunus keris semasa mesyuarat agung ( Mesyuarat Tingkap ) . Rupanya keris UMNO dihunus untuk menikam dan membunuh bangsanya sendiri.
Peristiwa yang sama berulang di Chubadak pada 5 Dis 2006. Seperti biasa penduduk kampong bertahan sehingga polis dan FRU turut memaksa mereka meninggalkan rumah mereka. Dan seperti biasa jaguh Melayu ahli mesyuarat tingkap tidak nampak batang hidung mereka. Akhirnya drama yang sama berulang , orang Melayu Islam Chubadak tewas. Menurut penduduk Kg. Chubadak , mereka telah membayar cukai tanah selama 29 tahun, tapi pada 1998 dinafikan hak sebagai penduduk asal kampung berkenaan.
Selepas ini kampong Melayu mana pula ?

No comments: