Monday, February 19, 2007

HIJRAH UMMU SALAMAH

Hijrah adalah satu perjalaan yang sukar . Marilah meneliti kisah Ummu Salamah yang menyayat hati terpaksa berpisah dengan keluarga dan anaknya. Nama sebenarnya ialah Hindun dari Bani Makzum yang sangat dihormati. Suaminya Abdullah bin Abdul Asad dan adalah di antara orang yang awal memeluk Islam. Ummu Salamah menceritakan…

Apabila Abu Salamah ( suami ku ) bercadang untuk berhijrah ke Madinah, dia menyediakan untuk ku seekor unta dan meletakkan anak kami Salamah di pangkuan ku. Kami terus bertolak dengan tidak berlengah, tanpa menunggu sesiapa.
Belumpun kami keluar dari kota Makkah , beberapa orang lelaki dari kaum ku menahan kami dan menghalang aku dari berhijrah bersama suami ku. Mereka memukul suami ku dan menarik aku daripadanya. Apabila kaum suami ku Banu Abdul Asad melihat, mereka merampas pula anakku Salamah dari ku dan mendakwa Salamah adalah milik mereka. Setelah beberapa ketika aku merasa sangat sunyi dan sedih yang mendalam. Suami ku meneruskan perjalanan ke Madinah, anak ku diambil oleh kaumnya dan kaum ku memaksa aku supaya tinggal bersama mereka.
Selepas peristiwa itu, setiap waktu tengahari aku ke lembah tempat kejadian mengenangkan peristwa yang menyayat hati itu sehingga waktu tengah malam. Hampir satu tahun keadaan ku begitu, sehinggalah seorang lelaki dari Bani Umayyah melihat keadaan ku . Ia berjumpa kaum ku dan memujuk mereka . “ Mengapa kamu tidak membebaskan perempuan yang malang itu, kamu telah menyebabkan ia berpisah dari suaminya dan anaknya pula dirampas dari pangkuan nya. Akhirnya kaum ku mengatakan kepada ku . “ Pergilah berjumpa suami mu jika kamu mahu.”
Tetapi bagaimana aku akan ke Madinah sedangkan satu-satunya darah dagingku Salamah masih di Makkah bersama dengan Banu Abdul Asad. Bagaimana aku dapat berhijrah dan menahan air mata ku dari mengingati anak ku dan aku tidak tahu apa yang berlaku kepadanya di Makkah . Beberapa orang menyedari akan perasaan ku, dan mereka merayu bagi pihak ku kepada Bani Abdul Asad supaya memulangkan anakku.
Saya tidak tahu bagaimana hendak meninggalkan Makkah sehingga saya berjumpa seorang penunjuk jalan untuk berhijrah. Dan aku bimbang sesuatu akan berlaku sehingga menyebabkan aku terlengah atau terhalang ke Madinah dan berjumpa suami ku. Selepas mendapatkan anakku kembali aku tidak berlengah lagi terus mendapatkan unta dan menuju ke Madinah.
Apabila sampai di Tanim ( 3 km dari Makkah ), aku berjumpa Uthman bin Talhah (dia adalah penjaga Kaabah dan masih belum islam).
"Mahu ke mana wahai Bint Zad Ar Rakib (gelaran kepada ayah Ummu Salamah)" . Dia bertanya.
"Aku mahu berhijrah ke Madinah tempat suami ku". Jawab ku.
"Dan tiada sesiapa bersama mu." Soalnya kehairanan.
"Demi Allah tidak , kecuali Allah dan anak ku." Tegas ku.
"Demi Allah aku tidak akan membiarkan mu sehingga kamu sampai di Madinah".
Kemudian dia mengambil tali untaku dan menundanya . Demi Allah aku tidak pernah berjumpa seorang Arab yang sangat baik hati dan jujur sepertinya. Apabila sampai di tempat berehat dia akan memerendahkan unta dan menunggu sehingga aku turun, kemudian ia membawa unta ketempat yang ada rumput . Dia pergi berehat di bawah naungan pokok yang lain. Setelah hilang penat dia membawa unta dan bersedia untuk meneruskan perjalanan. Uthman melakukan begitu setiap hari sehingga sampai di Madinah .
Apabila tiba di sebuah kampong berhampiran Quba ( dua km dari Madinah) milik Banu Amr ibn Auf, dia berkata , “ Suami mu berada di kampong ini. Masuklah dengan rahmat Allah “
Di Quba, Ummu Salamah bertemu suaminya tercinta , Abu Sallamah.
Uthman bin Talhah kembali semula ke Makkah.

No comments: