Monday, June 25, 2007

Anak Angkat

Jangan berahsia ambil anak angkat


“Mengambil contoh apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w, sewaktu baginda mengambil anak angkat iaitu Zaid bin Haritsah sejak zaman jahiliah (pada masa ini amalan pengambilan anak angkat dan dijadikan anak sendiri tersebar luas), Zaid waktu itu seorang anak muda yang ditawan sejak kecil dalam salah satu penyerbuan jahiliah, yang kemudian dibeli oleh Hakim bin Hizam untuk diberikan ibu saudaranya yang bernama Khadijah dan selanjutnya diberikan oleh Khadijah kepada Nabi Muhammad s.a.w sesudah Khadijah berkahwin dengan Rasulullah.
Setelah ayah dan bapa saudara Zaid mengetahui tentang hal tersebut, mereka datang kepada Nabi dan meminta anaknya kembali tetapi Nabi Muhammad s.a.w menyuruh Zaid sendiri yang membuat keputusan. Namun Zaid lebih senang memilih Nabi sebagai ayah daripada ayah dan bapa saudaranya sendiri. Nabi Muhammad mengisytiharkan Zaid sebagai anak angkat baginda di hadapan orang yang ramai pada masa itu.
Maknanya, mengambil anak angkat tidak boleh dengan cara sembunyi atau rahsia sehingga anak itu sendiri tidak mengetahui asal keturunannya kerana ia akan menimbulkan pelbagai masalah dikemudian hari seperti nasab, pewarisan harta pusaka, wali nikah dan sebagainya.
Dari aspek psikologi pula, sudah tentulah anak angkat akan merasa rendah diri berbanding anak kandung melainkan dia satu-satunya anak dalam keluarga, tetapi peranan ibu atau bapa angkat ialah memastikan anak angkat yang dipelihara dibina dengan kasih sayang yang ikhlas seperti pertautan antara ibu dan bapa yang sebenar.
Jangan pula ditatang berlebihan kerana ada juga masalah yang
akan timbul seperti besar kepala, tidak menghormati dan sebagainya, samalah juga seperti anak kandung”.

Prosedur mengambil anak angkat mengikut undang-undang di Malaysia Menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)
*Pemohon boleh memohon sama ada melalui surat, faks, telefon, e-mel atau datang sendiri ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah (PKMD) di mana pemohon bermastautin.
*Pemohon akan diminta mengisi borang permohonan. Borang yang telah lengkap diisi hendaklah dikembalikan bersama-sama dengan dokumen-dokumen yang diperlukan seperti berikut:
(1) Surat sokongan / pengesahan daripada pegawai perubatan.
(2) Salinan sijil nikah / sijil pendaftaran perkahwinan.
(3) Salinan kad pengenalan pemohon (suami dan isteri).
(4) Lain-lain dokumen yang berkaitan.
Siapa yang layak mengambil anak angkat?
*Pasangan suami-isteri yang sah, ibu tunggal (ibu tunggal) yang menetap / tinggal di Malaysia.
Bila dan bagaimanakah anak angkat dapat disahkan sebagai anak pelihara mengikut undang-undang?
*Permohonan boleh dibuat dalam masa tiga bulan selepas menerima kanak-kanak dalam penjagaan pemohon. Permohonan hendaklah dibuat kepada Mahkamah Seksyen atau Mahkamah Tinggi dengan melantik peguam untuk urusan mendaftarkan Notis Pengangkatan. Akta yang digunapakai bagi proses pengesahan pengangkatan cara ini adalah merujuk kepada Akta Pengangkatan 1952 (Akta 257).
*Permohonan cara kedua adalah dengan membuat permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara di bawah Akta Pendaftaran Anak Angkat 1952 (Akta 253). Permohonan untuk pengesahan ini hanya boleh dibuat selepas dua tahun anak pelihara dalam penjagaan keluarga pelihara. Bagi keluarga yang beragama Islam permohonan untuk pengesahan anak pelihara hanya boleh dibuat melalui Akta 253, iaitu Akta Pendaftaran Pengangkatan sahaja. Permohonan untuk pengesahan pengangkatan hanya boleh dibuat selepas dua tahun anak pelihara berada dalam jagaan pemohon. Permohonan boleh dibuat di Pejabat Pendaftaran Negara.
Peringatan:
Mengambil anak angkat secara sendiri perlu dimaklumkan kepada JKM mengikut seksyen 35(1) Akta kanak-Kanak 2001 tidak lewat daripada seminggu selepas pengambilan dan sekiranya gagal memaklumkan dan jika disabitkan kesalahan denda maksimum adalah sebanyak RM10,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Sumber : Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia

123 comments:

anakyatim94 said...

ass"kum..melalui ini saya ingin mencari dan mengambil anak angkat lelaki trutama anak yatim berumur 15 tahun kebawah.tak merokok sesiapa berminat sila hubungi: 0137455279...ayahsu..dengan segera.wassalam

Wan Muhammad Yazin said...
This comment has been removed by the author.
Wan Muhammad Yazin said...

Macam mane kalau Orang Tu Belum Berkawin Tetapi Ingin Mengambil Anak Ankat??
* Sila Beri Panduan/Bantuan *

zulkifilee said...

Askum,
sekira nya anak angkat itu perempuan boleh diambil jadi anak angkat tetapi mesti lah mendapat ulasan dan siasatan dari jkm dan umur mesti lah 10 tahun tua dengan bapa angkat

sekian
zulkifilee
0126660840

suzana said...

Salam, saya ingin mencari dan mengambil anak angkat perempuan yang baru lahir dan sihat tubuh badan sekitar rawang atau shah alam. Ibunya mestilah yang sudi menyerahkan anknya. sila hubungi 0132830279 dengan segera. Wasalam

lebai said...

Salam, saya ingin mencari dan mengambil anak angkat perempuan yang baru lahir dan sihat tubuh badan sekitar semenanjung malaysia. Ibunya mestilah yang sudi menyerahkan anknya. sila hubungi 017-4674457 dengan segera. Wasalam

lebai said...

Salam, saya ingin mencari dan mengambil anak angkat perempuan yang baru lahir dan sihat tubuh badan sekitar semenanjung malaysia. Ibunya mestilah yang sudi menyerahkan anknya. sila hubungi 017-4674457 dengan segera. Wasalam

lizawati bte sabtu said...

saya ingin bertanya apakah hukum jika seorang bapa angkat ingin mem'bin'kan anak angkatnya kapada namanya?anak itu diambil m;jadi anak angkat yg sah dari segi undang-undang.

Biosirih said...

Mengambil anak angkat bayi bukan Islam. Adakah perlu kita memberikan minum air tanah (sekadar perlu) kepada bayi tersebut?

miza said...

saya ingin mengambil anak angkat x kira bayi lelaki atau perempuan sihat tubuh badan.hubungi saya 012-4494577

Kanak-kanak dunia ku said...

Salam kepada semua,

Saya ingin memohon jasa baik pihak berkenaan untuk memberi sedikit informasi bagaimana cara untuk mengambil anak angkat dari negara Palestin, khususnya anak2 yatim piatu yang di sebabkan oleh tangan-tangan jahat regim Zionist - Semoga Allah melaknati kejahatan mereka.

Di sini,saya nyatakan alamat e-mail untuk mendapat keterangan lanjut.

latifbr@gmail.com
mlatif_ibrahim@petronas.com.my

zetty zarina said...

Salam, nama saya zetty..saya ingin mencari dan mengambil anak angkat lelaki atau perempuan yang baru lahir dan sihat tubuh badan sekitar batu pahat, muar atau kluang.. sila hubungi 0197200736 dengan segera. Wasalam

Wie said...

Assalammualaikum.. saya mewakili kakak saya ingin mencari anak angkat lelaki yg baru lahir dan sihat tubuh badan sekitar semenanjung m'sia. diharap dapat membantu dan segala bantuan semoga dibalas dan dirahmati oleh Allah. Sila hubungi 017-2592637 wie.Wassalam

Papa said...

Salam, saya ingin mencari dan mengambil anak angkat lelaki yang baru lahir dan sihat tubuh badan sekitar Kuala Lumpur. Ibunya mestilah yang sudi menyerahkan anknya untuk saya menjaganya. Sila hubungi 012-9322384 dengan segera.Segala bantuan semoga dibalas dan dirahmati oleh Allah.Wasalam

Papa said...

Salam, saya ingin mencari dan mengambil anak angkat lelaki yang baru lahir dan sihat tubuh badan sekitar Kuala Lumpur. Ibunya mestilah yang sudi menyerahkan anknya untuk saya menjaganya. Sila hubungi 012-9322384 dengan segera.Segala bantuan semoga dibalas dan dirahmati oleh Allah.Wasalam

Papa said...

Salam, saya ingin mencari dan mengambil anak angkat lelaki yang baru lahir dan sihat tubuh badan sekitar Kuala Lumpur. Ibunya mestilah yang sudi menyerahkan anknya untuk saya menjaganya. Sila hubungi 012-9322384 atau emeil ke syedmirage@gmail.com dengan segera.Segala bantuan semoga dibalas dan dirahmati oleh Allah.Wasalam

zua the great said...

macamana dengan prosedur bagi lelaki bujang yang ingin mengambil anak angkat?

ingin tahu said...

saya ingin tahu beberapa perkara mengenai bagaimana jika anak angkat (perempuan) yang di angkat daripada bayi hendak berkahwin.

a)adakah anak lelaki ataupun adik beradik lelaki ibu angkat boleh menjadi wali?ini kerana anak tadi telah di susukan oleh ibu angkat.

b)apakah hukum mengahwini perempuan yang tidak diketahui nasabnya.

c)jika anak ini diketahui adalah anak luar nikah,adakah anak ini boleh berkahwin dan diwlikan oleh siapa?

d)bagaimana dengan proses kahwin tersebut jika boleh?

alia said...

salam...sy mencari baby utk djdkan anak angkat.sila hubungi sy 0197209952 anuraleya@yahoo.com segala jasa baik amat dhargai.t.kasih.

jeff said...

saya ingin mencari anak angkat perempuan 4thn keatas terutamanya dr kalangan anak yatim.sekiranya ada yg ingin menyerahkan anak tersebut sila hubungi saya elmi 0166202276

zai said...

Salam, saya ingin mencari dan mengambil anak angkat perempuan yang baru lahir dan sihat tubuh badan sekitar rawang atau petaling jaya. Ibunya mestilah yang sudi menyerahkan anknya. sila hubungi 0122430934 dengan segera. Wasalam

boyz said...

A'kum.
saya dan isteri berhasrat untuk mendapatkan seorang ank angkat memandangkan kami belum dikurniakan cahaya mata setelah 15 tahun berkahwin. Kami amat berharap kepada sesiapa yang dapat membantu kami mendapatkan seorang anak angkat. Saya boleh dihubungi melalui tel:0192255784 atau email ruslan5784@yahoo.com.my

boyz said...

A'kum,
saya dan isteri ingin mendapatkan seorang anak angkat, memandangkan kami belum dikurniakan seorang anak setelah 15 tahun berkahwin. kami amat berharap sesiapa yg dapat membantu kami mendapatkan seorang ank angkat. saya boleh dihubungi melalui tel:0192255784 atau email ruslan5784@yahoo.com.my

yatisham7765 said...

salam.. saya dan suami ingin mengambil anak angkat sama ada lelaki atau perempuan yang baru lahir serta sihat tubuh badan. sudah 5 tahun berkahwin dan belum dikurniakan cahaya mata. saya berumur 32 tahun dan seorang guru. pada mana-mana ibu yang ingin membantu saya tolonglah hubungi saya 0143073302. Hanya Allah yang dapat membalas keikhlasan Tuan/puan,wassalam.

yatisham7765 said...

salam.. tolonglahhh mana-mana pasangan yang kasihankan saya dan suami untuk memberi kami peluang menjaga depenuhnya bayi yang baru lahir serta sihat tubuh badan. Insyallah moga dengan izin Allah swt hidup anada dimurahkan lai rezeki. call or sms 0143073302 atau email yatisham7765@yahoo.com.

fara said...

salam,

saya ingin mengambil baby perempuan sebagai anak angkat.
harap dapat hubungi saya, aida 0123321103 atau emel : piecesgirl1103@gmail.com.tq

A.Abdul Hamid said...

Assalamualaikum, saya Abdul Hamid bin Azeezur Rahman Saya sudah enam tahun berumahtangga saya tidak dikurniakan Cahaya Mata saya ingin mendapatkan bantuan dari pemilik web ini atau sesiapa sahaja untuk mendapatkan seorang Cahaya mata, lelaki atau perempuan yang sihat tubuh badan. tolong Hubungi saya A.Abdul Hamid 017 300 9396

rieka_rafita said...

Salam...
Sy Asmah dr Kajang disini ingin mencari seorang anak angkat lelaki yg baru dilahirkan dan sehat tubuh badan. Ibu atau keluarganya hendaklah sudi menyerahkan anaknya.
Sila hubungi sy 017-2678815 dengan segera.Terima kasih..wasalam..

nordiana ali said...

salam...saya berharap dapat memiliki seorang bayi perempuan dari keluarga yang kurang berkemampuan untuk di jaga seperti anak sendiri.Allah sahaja yang membalas jasa anda yg memberi peluang memiliki anak kepada saya..019-9991890-diana- atau email ik_diana@yahoo.com.my

nordiana ali said...
This comment has been removed by the author.
nor said...

salam...saya bminta mcari anak angkat....tak kisah apa jantina...saya dari sabah...hubungi saya 0128348664...saya da lima tahun kawin..blum ada anak...
sekian..salam..

Amelia said...

assalamualaikum.... saya ingin bertanya, kalau saya ni wanita yang belum berkahwin tetapi berniat untuk mengambil anak yatim sebagai anak angkat, apakah pula prosedurnya? Sebab yang saya baca antara syarat adalah suami isteri atau ibu tunggal sahaja....harap mendapat jawapan diruangan ini. terima kasih.

Amelia said...

Assalamualaikum...
Saya wanita belum berkahwin dan berniat mengambil anak yatim sebagai anak angkat, bagaimanakah pula prosedurnya ikut undang-undang di Malaysia? Sebab dari pembacaan saya, saya dapati yg berhak ambil anak angkat adalah suami isteri atau ibu tunggal sahaja. Jika ada prosedur mengikut undang-undang untuk wanita bujang, sila beritahu saya.tq

rohaya said...

Salam...
di sini saya ingin mencari dan memiliki anak angkat terutamanya lelaki...Saya amat teringin untuk memiliki anak angkat kerana saya sudah lama berkhawin dan sekiranya ada sesiapa yang ikhlas ingin memberi boleh hubungi saya di talian:
0129849350 atau 0129668109.
wassalam....

zaiton bt ishak said...

assalammualaikum.melalui ruangan ini saya ingin mencari anak angkat yang baru lahir x kira lelaki atau perempuan.jika ada yang ingin membantu saya hubungi saya di talian 0174643604

Nora said...

Salam.. Saya dan suami ingin mengambil anak angkat sama ada lelaki atau perempuan yang baru lahir hingga ke 2 tahun serta sihat tubuh badan. Saya sudah 5 tahun berkahwin dan belum dikurniakan cahaya mata. Saya berumur 32 tahun dan suami 34 tahun. Kepada mana-mana ibu yang ingin membantu saya tolonglah hubungi saya 0193466569/0192767614. Hanya Allah yang dapat membalas keikhlasan Tuan/puan,wassalam.

mazman said...

assalamualaikum... saya ingin mengambil anak angkat bayi lelaki/perempuan. Saya seorang guru dan suami seorang pesara tentera. Berilah peluang pada kami untuk memelihara dan mencurah kasih sayang pada budak ini.contact 0196146700

mazman said...
This comment has been removed by the author.
nana said...

salam..saya sangat mahukan bayi lelaki atau perempuan berumur 6 bulan ke atas.untuk dijadikan anak angka,di sekitar kawasan selangor,sila hubungi saya nana 0173371029,t.kasih.w"salam.

yanlin3593 said...

askum... saya ingin mencari dan mengambil anak angkat perempuan yang baru lahir,sihat tubuh badan .anak anak yatim piatu diutamakan..anak orang susah pun boleh..juga yang tak sah taraf..Hubungi saya di 0136937286

nurznie said...

Assalamualikum
Sy seorg guru berumur 42yr. Sy d takdirkn blum mempunyai zuriat bsama suami dn kami berhrp utk mendptkn ank angkat utk dipelihara, d bimbing dn d didik spt ank sndri agar berjaya dn cemerlang dunia akhirat. Yg berminat hubungi 013-2076643

Ina Aziz said...

Salam...

Saya seorang isteri dan ibu kepada 2 orang cahayamata.Seorang lelaki dan seorang perempuan.Saya ingin mencari sesiapa yang sudi memberikan anak yang baru dilahirkan kepada saya untuk saya jadikan anak angkat.Tidak kira perempuan atau lelaki tetapi sihat.Jika ada yang sudi boleh hubungi saya di 0175251475-Ummi Ina

mummy said...

salam,
saya tlh bkahwin slama 7thn msih belum memiliki cahayamata. bantulah kami memiliki anak angkat.. tolong..

zaty said...

salam...sy mwakili ibu sy utk mncrai seorang anak angkat lelaki berusia 2 thun kebwah..ibu xdpat hamil slpas mlahirkn saya..sila hbungi 0136359389...dgn sgera,tq...

Eman said...

sesipa yang inginkan anak angkat?
bakal lahir june 2011
jantina x d ketahui lg

Eyrul's said...

eman..tolong hubungi saya 0122915153 saya n isteri nak sangat baby yg lahir bulan 6 2011 tu..

NADJA ♥ ZULFIKRI said...

sy berharap sesiapa yg mahukan anak angkat ini bertindak dengan lebih berhati2. sbb dah ramai orang kena tipu.
setelah bagi duit, dia terus lesap macam tu shj.
sy harap eman tidak seperti itu.

zieaz08 said...

Salam....eman..saya dan suami nak sgt baby tu..tolongla hubungi saya..0168016756

Theoneandonly said...

Salam... saya berhajat untuk mengambil anak angkat samada lelaki atau perempuan, sihat tubuh badan. Sila berikan maklumat...
Pn.Fareen ( 019-3564786 ).

zeera said...

saya ingin mengambil anak angkat
lelaki atau perempuan yg baru lahir dan sihat tubuh badan.ibunya mestilah sudi menyerahkan anaknya. sila hubungi saya 017-6325316 dengan kadar segera.

zeera said...
This comment has been removed by the author.
Bobby said...

shahrul

Salam, saya ingin mencari dan mengambil anak angkat perempuan yang baru lahir dan sihat tubuh badan Ibunya mestilah yang sudi menyerahkan anknya. sila hubungi 0175172436 dengan segera. Wasalam

Bobby said...

Salam, saya ingin mencari dan mengambil anak angkat perempuan yang baru lahir dan sihat tubuh badan Ibunya mestilah yang sudi menyerahkan anknya. sila hubungi 0175172436 dengan segera. Wasalam

.: Let's ICT :. said...
This comment has been removed by the author.
.: Let's ICT :. said...

Assalamualaikum. saya sangat berminat nak ambil anak angkat. kalau diizinkan newborn untuk membolehkan saya breastfeed... saya akan jaga dia macam anak sy sendiri. kalau ada sesiapa yg ada info boleh contact saya. Plz.. saya sangat berharap...013-3643634..

happy trade said...

Assalam..sy memerlukan anak angkat samada lelaki atau petempuan yg baru lahir dan sihat..kerana sy msh blm dikurniakn zuriat..sekiranya ada,hubungi sy 0194057708

life of d'manz said...

Assalam semua,

Sy dh berkahwin 5 thn tp msh blm punya rezki utk dpt ank...jd bg sesiape yg ada maklumat mengenai anak angkat,samada yg dh lahir atau pun yg belum,bleh inform kt sy...sy,suami n family kedua2 belah sgt terbuka n inginkn baby n sy akn jd ibu susuannye...jika ada pape yg ingin dibincang kn dulu,kami alu2kn...sila la hubungi sy : 0102311034...sesungguhnya,sy n keluarga sgt ikhlas ingin kn babyn akn jage baby sebaik2 nye...

Assalam..

Dhuratul Ain Radzali said...

Assalamu'alaikum...kalau bagi yang belum berkahwin,boleh ke nak ambil anak angkat?

kalau sudi bagi informasi,sila hubungi saya di dhuratulain@yahoo.com

Anak Angkat Untuk Dibela said...

Salam, kami membantu ibu yang terlanjur atau keluarga yang susah, tidak mampu membela anaknya, silalah emailkan pada saya di aaudb@yahoo.com .. saya akan bantu apa yang mampu..Insyallah

lina said...

salam... sy juga ingin sangat anak angkat tidak mengira lelaki atau pun perempuan!!! sila hubungi sy di no 0176895189

lieza said...
This comment has been removed by the author.
lieza said...

Salam....sya ingin mencari atau mengambl anak angkat perempuan atau lelaki yang baru lahir..sila hubungi dengan segera....010-7113251
terima kasih.....

pencarian anak angkat/keluarga angkat said...

salam..sedang mencari baby perempuan yg baru lahir atau masih dalam kandungan..sanggup menjaga bakal ibu sehingga bersalin dan habis pantang..tiada melibatkan unsur penipuan. sy menetap di kota kinabalu ..sesiapa sj yg ada info baby sila hubungi email sy>> 0138653307 wfara07@gmail.com. semoga hajat ini akan di kabulkan pd tahun ini .amiin..

alezz said...

salam...sy sedang mgandung sorg bayi ppuan...tapi sy tak mampu nak jaga...sesapa yg sudi jadi kn anak angkat sila hubungi sy 0123170161

alezz said...

salam..sy sedang mengandungkn seorg bayi ppuan...tapi sy tak mampu nak jaga..dalam masa terdekat nie sy anak melahirkan....sesape yg sudi nak bayi nie boleh la hubungi 012-3170161 segera...

emy.yemy said...
This comment has been removed by the author.
emy.yemy said...
This comment has been removed by the author.
emy.yemy said...

salam.
sy brumur 19 thun dan dah xder mak ayah...
sy mnuntut di univrsti di trengganu...
sy skarang memerlukan penjaga utk menjaga sy....
klau ader sesiapa yg nak ambil anak angkat,sila hubungi sy di
0111-9980401

sakurasan said...

Salam..saya seorg isteri yg kesunyian..suami selalu outstation..saya ingin mencari anak angkat untuk menjadi teman hidup sy..disini sy ingin menyeru kpd sesiapa yg telah melakukan kesilapan jgn anak dijadikan mangsa.sy sudi terima dgn hati yg terbuka..call sy 0192432219

sakurasan said...

Masih berpeluang lg ke sy???

Anak Angkat Untuk Dibela said...

Salam, kami membantu ibu yang terlanjur untuk kembali kepangkal jalan dan membimbing ibu yang terlanjur supaya tidak melakukan kesilapan yang sama sekali lagi, kami ada menyediakan rumah utk tinggal sementara sehingga bersalin, ibu bapa atau individu sendiri boleh menghubungi kami di email :-

aaudb@yahoo.com

Khidmat nasihat juga akan diberikan sekiranya ada pesoalan yang perlukan jawapan. Silalah hubungi kami melalui email diatas untuk bantuan yang sewajarnya. Niat kami ikhlas utk mengelakkan bayi dibuang atau dibunuh.

ct said...

16/4/12
salam.sy dh berkahwin 5 thn tp msh blum menimang cahaya mata. sy & suami ingin mengambil baby utk djadikan anak angkat kami, x kisah boy or girl asalkan baby lagi. sesiapa yg sudi & ikhlas utk mcari kluarga angkat utk babynya sila hubungi sy 012-2728297

Afif Sulaiman said...

Salam..saya pasangan suami isteri yang ingin mengambil anak angkat yang baru lahir ,baby perempuan yang sihat tubuh badan,saya memang teringin sangat nak baby secepat yang mungkin..sekiranya ada yang membaca dan mencari org yang nak menjaga baby hubungi la saya secepat yang mungkin,zura 0183571321/0123350064 afif 0182778427/0173189721,

Afif Sulaiman said...

Salam..saya pasangan suami isteri yang ingin mengambil anak angkat yang baru lahir ,baby perempuan yang sihat tubuh badan,saya memang teringin sangat nak baby secepat yang mungkin..sekiranya ada yang membaca dan mencari org yang nak menjaga baby hubungi la saya secepat yang mungkin,zura 0183571321/0123350064 afif 0182778427/0173189721,

Afif Sulaiman said...

Saya pasangan suami isteri yang sgt memerlukan anak angkat dalam jangka masa terdekat,seorang baby perempuan yang baru lahir,sihat tubuh badan.sekiranya ada tang memerlukan atau mencari org utk menjaga baby nya boleh hubungi saya pada bila- bila masa di talian zura 0123350064/0183571321 afif 0173189721/0182778427

zyla othman said...

assalamualaikum,

sy ingin memohon bantuan sesiapa yg ada info utk sy dapatkan bayi utk dijadikan anak angkat. sy dan suami telah berkahwin hampir 5 tahun tp masih belom dikurniakan anak.

sy mencari bayi tidak memilih jantina. berketurunan melayu. jika ada bayi yg masih dlm kandungan lebih dialu-alukan.

jika sekiranya ada sesiapa yg boleh beri bantuan diminta hubungi sy zyla di talian 016-6868 164 atau email zylaothman891@gmail.com

sekian, wassalam

Rozie said...

As Salam..

Saya dan kawan saya sedang mencari anak angkat terutama di lembah klang.
Terutama pasangan tidak berkemampuan atau pelajar IPT yg ingin menyerahkan anak yg baru lahir atau akan lahir. Semoga kami dapat menyelamatkan 1 nyawa dari disia2 oleh ibu yg sedng kebingungan.

Boleh email saya di aisya_dzie@yahoo.com

- Pn Ita-

sihah said...

assalamualaikum..
saya ingin mencari anak yatim yang berumur setahun ke bwah utk dijadikan ank agkat..
boleh hubungi:0135801874
fasihah_yusoff@yahoo.com

AAUDB said...

Salam, kami membantu ibu yang terlanjur untuk kembali kepangkal jalan dan membimbing ibu yang terlanjur supaya tidak melakukan kesilapan yang sama sekali lagi, kami ada menyediakan rumah utk tinggal sementara sehingga bersalin, ibu bapa atau individu sendiri boleh menghubungi kami di email :-

aaudb@yahoo.com

Khidmat nasihat juga akan diberikan sekiranya ada pesoalan yang perlukan jawapan. Silalah hubungi kami melalui email diatas untuk bantuan yang sewajarnya. Niat kami ikhlas utk mengelakkan bayi dibuang atau dibunuh

zulaifahrini hassan said...

assalamualaikum...
nama saya zu.bekerja sebagai kakitangan kerajaan. saya mencari bayi untuk dijadikan anak angkat...sila hubungi saya sekiranya saudari mempunyai atau bakal mempunyai bayi untuk diserah kan kepada saya.. 012-9261991

zulaifahrini hassan said...

assalamualaikum...
nama saya zu.bekerja sebagai kakitangan kerajaan. saya mencari bayi untuk dijadikan anak angkat...sila hubungi saya sekiranya saudari mempunyai atau bakal mempunyai bayi untuk diserah kan kepada saya.. 012-9261991

BINI POJIE said...

saya liza berada di ipoh.. ingin mengambil anak angkat untuk di jadikan seperti anak sendiri kerana kami suami isteri telah mendirikan rumahtangga tangga selama 3 tahun tetapi masih lagi belum dikurniakan zuriat...hubungi liza 0125532373

Mashitah Mohd Zafar said...

salam mencari anak angkat perempuan yang baru lahir 0199539446

hidayah faisal said...

ASSALAMMUALAIKUM .
SAYA MENETAP DI JOHOR BAHRU
SAYA INGIN MENGAMBIL BAYI ANGKAT ,TAK KIRA JANTINA SILA HUBUNGI SAYA SEGERA 0127337340
FAISYDAH83@GMAIL.COM

Dja Beauty Shop said...

Kepada sesiapa yang ingin memberi anak utk di jadikan anak angkat blh email saya iejaziz9@gmail.com,saya dan suami akan menjaga dan memberi pendidikkan sy sempurna.......amin

Unknown said...

Assalamualaikum, saya Mohd Khairul, Saya ingin mencari keluarga angkat yang boleh terima saya seadanya, saya muallaf yang telah dihalau keluar dari keluarga, call atau sms 016-8223230

anak soleh said...

Salam...saya sedang mencari bayi utk dijadikan anak angkat. Mohon kpd ibu2 yg sudi menyerahkan bayi kpd saye hubungi 0173367996/0196992905. Kpd keluarga angkat yg nk tau maklumat bkaitan pengmbilan anak angkat, proses, hukum hakam dll bole follow blog http://penyerihidupku03.blogspot.com Tq

taukey ikan said...

Saya sudah kawen 4 tahun
Sy mencari seorang bayi utk dijadikan ank angkat bawah 5 bulan
Atau sedang preanant pon dialukan
Sila emaikan kpd shafiqbinilias@gmail.com
Anak luar nikah pon dialukan

babyandkidstools said...

Saya dan pasangan sedang mencari ank angkat lelaki yg berusia bawah 6 bulan.sila email ke bnktools@gmail.com
Tak kisah baby tue keturunan apa pun.janji sihat tubuh badan nya.
Tq

babyandkidstools said...

Saya dan pasangan sedang mencari ank angkat lelaki yg berusia bawah 6 bulan.sila email ke bnktools@gmail.com
Tak kisah baby tue keturunan apa pun.janji sihat tubuh badan nya.
Tq

sueria mohamad said...

assalam..saya sue dr k.trg ingin mencari bayi angkat area pantai timur sahaja.saya dh hampir 6thn kahwin..insyaallah akan menjaga bayi ini dgn sebaiknya dan xkan putuskan hubungan dgn family asal..saya bleh dihubungi di no 014-8138644...

Teddycobra said...

Assalammuailaikum...sya sobri..sya ingin mencari Kuarga angkat Yg dpt menjaga sya..Bukan harta Yg sya nak kikis...Tp sya perlu Kuarga angkat...Umur saye 25...atlit sukan Di selangor..hubungi sya jika sesiapa Yg sudi..0125104973..Tq

Dayana Anis said...

Salam ibu saya mencari baby boy untuk dibesarkan... Kalau baby girl pun takpe.. Sy anak tunggal dan kami tinggal di kuala terengganu. Sy dah berusia 14 tahun .. Kami tinggal bertiga sahaja tapi rumah kami sangat sunyi.. Ibu dan ayah saya dh berkahwin selama 20 tahun.. Saya pun lahir lambat.. Tapi saya dibesarkan dgn amat sempurna.. Ibu dan ayah saya pn berharap akan dpt bsrkan baby itu seperti mereka besarkan saya. .Harap maklum..Sila hubungi saya 0199325961

Dayana Anis said...

Salam ibu saya mencari baby boy untuk dibesarkan... Kalau baby girl pun takpe.. Sy anak tunggal dan kami tinggal di kuala terengganu. Sy dah berusia 14 tahun .. Kami tinggal bertiga sahaja tapi rumah kami sangat sunyi.. Ibu dan ayah saya dh berkahwin selama 20 tahun.. Saya pun lahir lambat.. Tapi saya dibesarkan dgn amat sempurna.. Ibu dan ayah saya pn berharap akan dpt bsrkan baby itu seperti mereka besarkan saya. .Harap maklum..Sila hubungi saya 0199325961

Dayana Anis said...

Salam ibu saya mencari baby boy untuk dibesarkan... Kalau baby girl pun takpe.. Sy anak tunggal dan kami tinggal di kuala terengganu. Sy dah berusia 14 tahun .. Kami tinggal bertiga sahaja tapi rumah kami sangat sunyi.. Ibu dan ayah saya dh berkahwin selama 20 tahun.. Saya pun lahir lambat.. Tapi saya dibesarkan dgn amat sempurna.. Ibu dan ayah saya pn berharap akan dpt bsrkan baby itu seperti mereka besarkan saya. .Harap maklum..Sila hubungi saya 0199325961

TheBurning1995 said...

Umur 14 boleh?

TheBurning1995 said...

Adakah sy msih berpeluang?

TheBurning1995 said...

Assalammualaikum..saya memerlukan Keluarga yg sudi menerima sy sebagai ank nya ..

Tentang Saya : Muhd Shoffian
:14 tahun
:Melaka .sekolah di
Kedah..
Untuk lebih hubungi sy di 0129167397/0136132069..Assalamualaikum..

TheBurning1995 said...

Assalammualaikum..saya memerlukan Keluarga yg sudi menerima sy sebagai ank nya ..

Tentang Saya : Muhd Shoffian
:14 tahun
:Melaka .sekolah di
Kedah..
Untuk lebih hubungi sy di 0129167397/0136132069..Assalamualaikum..

Unknown said...

salam,,


saya seorang guru kini berusia 36thn sangat2 memerlukan seorang bayi perempuan untuk dijadikan anak susuan saya. saya sudah 9 thn berkahwin. tolonglah beri saya peuang untuk menjadi seorang ibu. InsyaAllah anak ini akan dilimpahkan cukup kasih sayang. Hanya Allah swt yang dapat membalasnya. Semoga hidup anda akan diberkati Allah swt.
jika ada bayi yang akan lahir 2014 saya berbesar hati menerimanya.

Unknown said...

salam,,


saya seorang guru kini berusia 36thn sangat2 memerlukan seorang bayi perempuan untuk dijadikan anak susuan saya. saya sudah 9 thn berkahwin. tolonglah beri saya peuang untuk menjadi seorang ibu. InsyaAllah anak ini akan dilimpahkan cukup kasih sayang. Hanya Allah swt yang dapat membalasnya. Semoga hidup anda akan diberkati Allah swt.
jika ada bayi yang akan lahir 2014 saya berbesar hati menerimanya.

mustakimsairy said...

sedia membela anak yatim piatu lelaki umur bawah 15 tahun yg ikhlas dan jujur sila sms ke 0132788084

Situ Sana Sini said...

Assalamualaikum wrbt & Salam sejahtera kepada semua pembaca. Saya hanya berkongsi maklumat.
Kepada para gadis/wanita di luar sana, jika tidak berkeinginkan anak yg sedang dikandung & bakal lahir ke dunia, tolong jangan buang/bunuh bayi-bayi yg tidak berdosa ini. Gunakanlah kemudahan yang disediakan, baby hatch (bayi selamat untuk ditinggalkan berseorangan), yg disediakan oleh NGO Orphancare yg terdapat di Selangor, Johor & Kelantan.
(1) Kampung Tunku, Petaling Jaya, Selangor
(2) Bandar Baru Uda, Johor Bahru, Johor
(3) Jalan Padang Penjara, Pengkalan Chepa, Kota Bharu
No yang boleh dihubungi 03-7876 1900 (waktu pejabat) & 010-2830 528 (sebarang kecemasan selepas pukul 6pm).
**Anda juga boleh mendapat perlindungan sementara dari Orphancare. Segala perbelanjaan bersalin akan ditanggung oleh Orphancare/bakal ibubapa angkat.

azrinashah aziz said...

Assalam....saye pn azrina dari johor mencari baby untuk dijadikan anak angkat.xkisah jantina@taraf.boleh sms@call di 0149174056

De' GuBaH said...

Salam,,saya sedng mencri ank angkt,kpd yg sudi mmbery bleh sms,wecht atau wassap sy,,0177398127

Sazila Sahdan said...
This comment has been removed by the author.
Fir Ain said...

salam,
saya mohd firdaus bin latip berumur 28thn dan seorang anak yatim piatu sejak berumur 10 thn lg..saya berharap jasa baik sesiapa yg boleh membimbing saya dari segi pendidikan agama justeru menjadi keluarga angkat kepada saya..call or sms 0169154820

cakapdalamhatijer said...

salam.. sy dan suami dh kwin 7thn.. kmi ingin mncri bayi bru lahir untk di jadikan anak angkat..sy brniat nk susukan baby tu klo diizinkan.. insyaallah sy akn jga mcm nyawa sndri.. x kisah jantina..x kisah taraf.. bole sms/wassap 0123039724. (erea selangor n kl) tq

Nasihin Hutamin said...

Saya dah lama kahwin dan belum rezeki dari NYA..ramai yang memberi nasihat ambil anakangkat dan srbaiknya baby yg bru lahir n disusukan oleh isteri kita..masalahnya dmana. Mcmana nak daptkn baby...mmg hajat sy ingin mncari..tolong tel.no 0199842810-nasihin

HANA LIZAH said...

Assalamualaikum wbt.
Saya dan suami ingin mengambil anak angkat. Saya sudah mempunyai anak sendiri tetapi ingin mengambil anak lagi sebagai penyeri kami sekeluarga. InsyaAllah , kasih sayang, didikan dunia dan akhirat akan diberi secukupnya sebagaimana anak-anak yang lain. Saya dan suami bekerja sebagai guru. Sesiapa yang berhajat memberi anak tersebut dengan ikhlas , sila hubungi saya HANALIZAH di talian 0176956073

syakila baizura said...

Assalamualaikum..
Saya dan suami telah lama ingin mencari anak angkat. Jika sesiapa yg sudi memberikan anak ia utk dijadikan anak angkat kami sila hubungi kami 0123074680

sheeda zainal said...

Assalamualaikum. Sy wakil untuk ibu bapa mertua sy ingin mencari anak angkat. InsyaAllah bakal anak susuan. Harapan adalah dari keluarga xberkemampuan atau anak yatim yang sah taraf. Mereka dari golongan yang baik2 dan xmempunyai anak setelah bertahun mendirikan rumahtangga..umur mereka 30-an. Duduk di kedah. Selalu menjaga kami suami isteri yang merantau ni. Jadi ingin memudahkan bagi pihak mereka dan pihak anak angkat. Sebarang recommendation bolehla email sy di shejen87@gmail.com atau wthm12@yahoo.com. moga Allah permudahkan. 25th april 2014

Hery Ery said...

Hubungi sy 0195587688...sy nk ambil ank tersebut utk dijadikan ank angkat...

Hery Ery said...

Hubungi sy 0195587688...sy nk ambil ank tersebut utk dijadikan ank angkat...

him yim said...

Salam saya ingin mncari ank angkat xkire boy or gurlz bil hospital dlm pntang sagu ht...hubungi saya...wasap 0132502423 puan lynna..
dan sy ada group pncarian bby...nk join silakn..

him yim said...

Salam....sy slalu tlg org dpt kn bby.
tp ble sy ingin mnta sagu ht seikhlas ht tp d kata agen...lau agen lain....juz sy mtk seikhlas ht..kdg2 sy tlg biomum bwk blik uma smntre parents nk mek...tpup lg...sy xmtk byk2...sy ada group pncarian ank angkt...wasap sy 0132502423...puan lyn

Mama Chune said...

Salam..
sye menginginkan baby dalam kandungan or dah lahir 6bulan ke bwh utk d jadikan anak angkat...x kira apa taraf or jantina sekalipun....sesiapa ada info dr biomum yang mencari keluarga angkat di minta menghubungi saya melalui wassap/wechat/sms 017 7883240

aisyah jais said...

alamualaikum,,say benar2 mencari bby utk dijadikan anak kami...izinkan saya menjadi ibu... sms/call/whatsapp saya ...0127864298

Azhari Annuar said...

Assalammualaikum. Saya duda tanpa anak ingin mencari anak angkat lelaki setahun ke atas. hubungi 011 2624 4697

him yim said...

Salam...sy ingin mncri ank angkt yg sdg hmil pun xper ank org ssh pun xpe...bby boy or gurlz ..tp lau boley bby gurlz berdarah o...jika ada wasap sy 0132502423

wfazura said...

Saya mahu mengambil anak angkat seboleh2 nya baby untuk sy susukan. Kepada yang hamil luar nikah atau tak mampu jaga...boleh call saya..0193842636.

Noor Zuriati said...

As salam..sy zue dr jitra kedah..sy ingin memohon anak yg baru lahir utk diamanahkn kpd sya dan suami utk djadikn ank angkat..insyallah jika dberi pluang sya akn mnjga dan mndidik anugerah yg xternilai dr Allah SWT i2 dgn sbaik2nya..andai ada info tlg hubungi sya 0123501846..trima ksh..

Mawar Mikayla said...

salam,saya mencari anak angkat untuk dibela, saya sudah 4 yahun berkahwin tetapi belum dikurniakan anak,jika ada bole hubungi saya (mawar) 0176038445/email mawar_mika87@yahoo.com..saya sanggup menjga biomum dr mengandung sehingga abis pantang..tq