Tuesday, October 16, 2007

Hujan Air Batu di Kuwait

KUWAIT: Cuaca di luar jangka dengan hujan lebat diseluruh negara pada April 2007 telah menyebabkan banjir. Banyak kedai dan rumah dimasuki air, kerana system peparitan yang tidak baik.
Apa yang menarik , hujan lebat kali ini berserta dengan hujan air batu (hailstones) . Beberapa pejalan kaki lari berlindung dari terjahan air batu. Kanak-kanak kelihatan berebut-rebut mengutip ais dan setengahnya memakan ais sebesar guli.

Hujan air batu memeranjatkan ramai orang terutama pekerja asing dari negara tanpa salji. Seorang graphic designer dari India mengatakan itulah kali pertama ia melihat ais dari langit. Manakala rakannya, Ibrahim yang telah menetap di Kuwait sejak 30 tahun yang lalu pula mengatakan ia tidak pernah melihat ais hujan sebegini banyak.

Menakjubkan ! Teriak Ahmad (seorang penduduk tempatan ) sambil mengumpulkan ais bersama keluarganya di Salmiya. “ Saya tidak pernah melihat hujan ais begini di Kuwait”. Menurut pakar kaji cuaca, ia berpunca dari kesan pemanasan global. Lain pula pandangan seorang penduduk Kuwait , Farouk. Ia berpendapat ini semua rahmat dari Allah , mungkin tak lama lagi Kuwait akan terdapat salji seperti di Eropah. “Saya telah melihat banyak perubahan di Kuwait akhir-akhir ini, semua nya berlaku dengan kehendak Allah.”
Atau mungkin tanda hampir kiamat?




No comments: