Thursday, January 25, 2007

PASTI NEGERI SEMBILAN BANTU MANGSA BANJIR JOHOR

SEREMBAN, 15 Jan (Hrkh) - Malapetaka banjir yang menimpa rakyat di Johor sejak lebih sebulan lalu semakin 'kronik' malah terkini lebih 100,000 mangsa banjir telah dipindahkan ke 335 buah pusat pemindahan.
Rakyat di Johor kini menghadapi kehidupan yang paling sukar kerana banjir yang dialami adalah yang terburuk bagi negeri itu dan sejarah 'tragedi besar' yang menuntut pembabitan bantuan banyak pihak.
Menyedari permasalah yang dihadapi rakyat negeri itu, mesyuarat Pemuda PAS Negeri Sembilan dan Unit Amal Negeri Sembilan pada 14 Januari (semalam) di Seremban telah memutuskan agar semua jentera pemuda bersiap sedia untuk membantu mangsa banjir di Johor.

Bantuan
"Terdapat dua fasa bantuan, pertama ialah bantuan kewangan, makanan, selimut dan sebagainya dan kedua ialah bantuan pemulihan sekiranya banjir surut untuk membersihkan rumah-rumah mangsa banjir, masjid dan surau yang terlibat," kata satu kenyataan Pemuda PAS Negeri Sembilan yang dihantar kepada Harakahdaily hari ini.
Justeru itu semua jentera pemuda, PASTI, muslimat, kawasan, Nisa diarahkan mengumpulkan kewangan, logistik, perbekalan dan sebagainya.
Setakat ini Dewan Muslimat Negeri Sembilan telah berjaya mengumpulkan beberapa bekalan makanan dan keperluan serta sebuah bot digunakan untuk tugas membantu mangsa banjir.
Seluruh PASTI Kawasan dan Unit di Negeri Sembilan telah ditetapkan sebagai tempat pengumpulan keperluan mangsa-mangsa banjir.
Sehari sebelum mesyuarat itu diadakan Setiausaha Badan perhubungan PAS Negeri Sembilan, Shamsul Kamal Ali telah menghantar bantuan makanan ke daerah Segamat yang terjejas teruk.

Keperluan
Bagi merealisasikan misi bantuan itu Pemuda PAS Negeri Sembilan menyeru kepada orang ramai agar menghulur bantuan berupa barangan keperluan harian, makanan, selimut, dan kewangan kepada pusat pengumpulan yang disediakan.
Pemuda PAS Negeri Sembilan juga mahu bekalan makanan yang dihantar ke pusat pengumpulan hendaklah dibungkus dengan kemas dan dilabel bantuanmangsa banjir serta sumbangan dari pihak mana.
Untuk maklumat lanjut mengenai misi bantuan Pemuda PAS Negeri Sembilan hubungi Sufian ditalian (013-3589328), Ustaz Nazri (016-9551158) , Zulkarnain (013-6341990) Shazwan (019-6619156), Maznah (013-2718054)

Sumber : Harakahdaily.net

No comments: