Sunday, April 06, 2008

Umat Islam Bantah Geert Wilders

KUALA LUMPUR, 4 April (Hrkh) - Umat Islam di Malaysia membantah sekeras-kerasnya tindakan ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders yang menerbitkan filem pendek yang menghina kesucian al-Quran dan ajaran Islam itu sendiri. -->-->
Ketua Pemuda PAS Pandan,Ustaz Zulkifli berkata, seluruh umat Islam di dunia ini sekali-kali tidak akan meredai tindakan Wilders yang menyalahgunakan toleransi dalam negara.
"Kita mengutuk sekeras-kerasnya penerbitan filem 'Fitna' yang sengaja mengundang kemarahan umat Islam seluruh dunia tanpa mempedulikan perasaan dan sensitiviti penganutnya yang akan mempertahankan agama ini," ujarnya dalam perhimpunan yang diadakan di hadapan Kedutaan Belanda, berhampiran bangunan Ampwalk selepas solat Jumaat petang tadi.
Dalam ucapannya, beliau mengecam tindakan pihak kerajaan Belanda yang tidak sensitif akan perasaan dan prinsip toleransi beragama di negara ini yang telah
Pengerusi Lajnah Dakwah dan Pembelaan Islam Pemuda PAS Pusat, Ustaz Ridhuan Mohd Nor menyatakan perarakan yang sama juga diadakan oleh pemuda PAS di peringkat negeri seluruh negara.
"Antara tindakan yang drastik kita jalankan ialah memboikot semua produk keluaran Belanda sebagai tanda protes terhadap industri mereka untuk memberi pengajaran mengenai kesalahan yang dilakukan," katanya.
Bahkan, pada 30 Mac lalu, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang merakamkan bantahan sekeras-kerasnya terhadap sebuah filem Belanda terbitan Geert Wilders bertajuk 'Fitna' yang jelas memberikan gambaran buruk terhadap Islam dan menghina al Quran serta Nabi Muhammad s.a.w.
Justeru, beliau menyeru Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), negara-negera Islam dan NGO serta badan dan petubuhan Islam lainnya mengenakan tekanan ke atas Belanda agar bertindak terhadap penerbit filem ini dan meyakinkan dunia Islam bahawa tindakan biadap seumpama ini tidak berulang lagi.
Bantahan yang sama turut disuarakan pada 31 Mac lalu oleh Ketua Pemuda PAS, salahudin Ayub menerusi memorandum yang diserahkan kepada kepada Timbalan Ketua Kaunselor Kehormat, Luc Schillings, Kedutaan Belanda
Dalam memorandum tersebut, jelas Salahudin beliau mendesak kerajaan Belanda menghentikan sebarang bentuk provokasi agar dapat mengekalkan suasana aman dan makmur di seluruh negara.
Kemudian, Mufti Perak, Dato' Harussani Zakaria pula menggesa para pendakwah Islam agar segera bangkit menjelaskan kekeliruan dalam filem pendek 'Fitna' yang ditayangkan di internet sejak 27 Mac lalu.
"Adalah menjadi tanggungjawab kepada pendakwah Islam untuk menjawab segala fitnah yang telah dilemparkan oleh penerbit filem tersebut, Geert Wilders menerusi internet memandangkan ia kini sedang giat ditayangkan melalui medium tersebut.


Boikot Barangan Belanda / Dutch

1. Dutch Lady - Susu

2. Ferrero Roche - Coklat

3. Wall’s - Ais Krim

4. Ing -Insurans

5. Planta -Magerin

6. Lady’s Choice -Magerin

7. Lipton -Teh

8. Shell -Minyak

9. Knorr -Perisa Makanan

10. Dove -Mandian

11. Sunlight -Magerin/Pencuci Pinggan

12. Radiant -Deodoran

13. Rexona -Deodoran

14. Ponds -Produk Kecantikan

15. Kieldsens -Coklat

16. Slimfast -Produk Pelangsing

17. Lego -Kismis

18. Philips -Barangan Elektrik

19. Duyvis -Makanan Ringan

20. Gouda -Keju

21. Robin -Pencuci Lantai/Pakaian

22. Ariel -Pencuci Lantai/Pakaian

23. Omo -Pencuci Lantai/Pakaian

24. Labello -Lip Balm

25. Pickwick -Teh

26. Venz -Mentega Coklat

27. Kinder Bueno -Coklat

28. Unilever - segala jenama Breeze, Fab atau apa-apa yang berkaitan dengan produknya

No comments: