Saturday, December 09, 2006


DOHA , SUKAN ASIA, OIC & PERANG IRAQ

Pada masa ini peminat-peminat sukan Asia tertumpu ke Qatar. Sukan berprestige itu sedang berlangsung selama 15 hari. Doha berhak mendapat penganjuran setelah puas melobi negara-negara Asia (OCA) . Acara pembukaan yang disiarkan secara langsung ke beberapa negara pada 1 Dis 2006 turut mendapat pujian sebagai acara yang penuh gemilang.

Doha telah mengeluarkan belanja yang besar dengan sejumlah RM2.66 bilion (AS$700 juta) untuk membangunkan sebuah bandar raya Olimpik di mana dalamnya terdapat 1,050 rumah sehinggalah kepada vila mewah - kesemuanya untuk atlet dan pegawai Sukan Asia 2006.
Malaysia turut beraksi di Sukan Asia Doha dengan jumlah kontinjen negara 232 atlet dan 113 pegawai. Selain negara sukan kaya seperti China, Korea dan Jepun , negara-negara miskin terutama yang baru merdeka selepas Soviet berpecah seperti Kazakstan turut serta. Bahkan negara yang sedang bergolak seperti Iraq dan Palestine tidak ketinggalan. Penyertaan mereka sebagai menunjukkan kepada dunia bahawa mereka masih lagi wujud. sebagaimana yang ditegaskan oleh Liza Agasi dari Iraq mewakili acara bola tampar pantai wanita bersama adiknya sebagai regu.

Seperti biasa, derita umat Islam di Palestine , Iraq, Afghanistan dan lain-lain akan dilupakan semasa pesta sukan Asia ini. Umat Arab sibuk di stadium Doha atau di hadapan TV. Kalau kita masih ingat , di saat bola sepak Piala Dunia sedang rancak berlangsung di German baru-baru ini , Israel pada yang sama menganyang Palestine. Tetapi umat Islam tetap leka bercakap tentang bola.

Mungkin kita lupa siapa sebenarnya Qatar dalam Perang Teluk yang menjatuhkan Saddam Hussin dan Iraq terus hancur hingga hari ini.

Qatar adalah Pengerusi Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) ketika itu. Pada masa yang sama merupakan antara negara yang menyediakan kemudahan ketenteraan kepada kuasa besar AS dan sekutunya untuk melancarkan serangan ke atas Iraq. Bayangkan senario ini, negara Pengerusi OIC yang sepatutnya menjadi penaung kepada negara-negara anggota pada masa yang sama menjadi tempat operasi tentera dan salah satu pusat pelancaran serangan ke atas Iraq. Ia bukan sahaja akan menampakkan krisis identiti kepada OIC dan Qatar bahkan akan mencerminkan betapa lemahnya pertubuhan itu dalam menangani isu Iraq.
Selain tentera AS dan Britain mempunyai markasnya di pangkalan As Sayliyah di Qatar, - Bahrain, Arab Saudi dan Kuwait turut membenarkan negara mereka digunakan untuk operasi peperangan itu. Lebih dari 200,000 tentera asing berpengkalan di negara umat Islam mengelilingi Iraq

Sidang tergempar OIC yang diadakan di Qatar sebelum AS menyerang Iraq telah diboikot oleh negara anggota ,cuma enam ketua kerajaan dan negara bersetuju hadir sementara kebanyakan negara lain menghantar perwakilan peringkat pegawai kanan. Manakala Sidang Kemuncak Liga Arab di Mesir juga dilaporkan panas dengan perang mulut antara pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dan Timbalan Perdana Menteri Pertama Arab Saudi, Putera Mahkota Abdullah Abdul Aziz tentang polisi Arab Saudi menjadi `sekutu' Washington.

Belum pernah AS dan sekutunya mendapat gelombang bantahan kuat dari seluruh dunia termasuk beberapa negara maju lain seperti Perancis, German dan lain-lain berhubung isu Iraq. Misi menentang kerakusan AS dan sekutunya kemungkinan besar berjaya jika seluruh anggota OIC bersatu padu dan berkongsi pendirian yang sama termasuk tidak membenarkan negara mereka digunakan bagi memerangi Iraq. Tetapi sayangnya Qatar, Pengerusi OIC sendiri menjadi sekutu kuat AS dan menyediakan tapak melancarkan serangan

"Kami akan menjadi tuan rumah kepada Sukan Asia pada 2006 yang dibanggakan oleh seluruh rakyat tetapi yang terdekat ini sebagai penganjur sidang tergempar OIC dan salah satu pusat pelancaran serangan ke atas Iraq,'' kata seorang rakyat Qatar, Ahmed Jaham secara sinis pada masa itu.

Realitinya cukup memeritkan kerana masih banyak negara OIC yang merasa terikat dan takut terhadap kuasa besar itu atas pelbagai faktor daripada yang bersifat pentingkan negara sendiri, menjaga status quo rejim pemerintahan, hutang yang banyak dan mengharapkan bantuan ekonomi hinggalah untuk mendapatkan perlindungan daripada ancaman negara Islam lain ( lakonan kuasa besar )

Apabila Malaysia mengambil alih tanggungjawab sebagai pengerusi OIC pada Oktober 2003 iaitu selepas Iraq selesai ditakluk oleh AS dan sekutunya, ramai mengharapkan PM Malaysia Datuk Abdullah Ahmad Badawi akan memberikan suntikan baru dalam mengatasi banyak kelemahan pertubuhan itu. Malaysia yang dilihat oleh banyak pihak sebagai kuasa baru Islam, bukan lagi dari bumi Arab.
Tetapi apa yang berlaku tidak sebagaimana diharapkan. Ketika Lubnan berantakan diserang Israel, Pak Lah selaku pengerusi OIC sibuk bercuti keluar negara. Malaysia tidak mampu menghadapi tekanan AS supaya menidurkan OIC

No comments: