Tuesday, February 13, 2007


Post kali ini mencari kelainan. Masak dan makan.

RESEPI DONUT PASTI

Bahan-bahan:

500 gm tepung gandum

500 gm tepung roti ( tepung gandum berprotin tinggi )

17 gm yis segera mauripan (1.5 paket)

1 1/2 cawan air

2 cawan susu tepung

2 biji telur

1 cawan majerin

3 sudu besar gula

1 sudu kecil garam


Bahan tambahan
(Jika anda suka, boleh ditambah bahan berikut untuk kelainan rasa )

300 gm tauhu ( tauhu lembut yang biasa dimakan dengan manisan ). Lumatkan tauhu .
atau
5 biji ubi kentang (rebus dan lecek hingga lumat )

Tauhu dan ubi kentang akan membuatkan donut lebih lembut. Untuk rasa tersendiri masing-masing, jangan dicampurkan kedua-duanya sekali gus dalam satu resepi . Tapi boleh try.



Cara membuat:

Gaulkan tepung gandum & tepung roti, yis dan susu tepung. Larutkan gula dlm air dan masukkan bersama telur , majerin dan tauhu atau kentang lecek. Gaul sehingga sebati dan akhir sekali masukkan garam yang telah dilarut dalam air. Uli sehingga menjadi dough. Jika dough keras masukkan air sedikit –sedikit. Untuk mempastikan dough itu elok , uli sehingga tidak melekat pada tangan.
( Dough yang diuli dengan baik akan menghasilkan donut yang lembut )
Rehatkan dough dan tutup dengan kain lembap. Biarkan sehingga dough naik dua kali ganda. Uli sekali lagi dan canai adunan setebal 1.5 cm – 2 cm ( size donut yang anda suka ) dan terapkan dengan acuan donut . Biarkan sehingga donut naik dua kali ganda ( lebih kurang 30 minit ) . Goreng dalam minyak yang panas. Sejatkan dan gaul dengan gula.
Jika anda suka letakkan topping coklat atau strawberry.
Selain menggoreng, donut juga boleh dimasak dengan membakar di dalam oven.


Selamat mencuba.





Jika anda membuat donut untuk dijual, anda perlu mengurangkan kos. Gunakan tepung gandum biasa sahaja, jangan masukkan telur dan sudah tentu bahan tambahan serta lakukan sedikit ubah suai pada resepi ini. Walau bagaimana pun anda perlu menjadikan donut anda mempunya rasa tersendiri. Mana tahu anda akan menjadi jutawan donut. Tidak mustahil, lihat Donut Dunkin dijual diseluruh dunia. Bagi sesiapa yang pernah makan Donut Dunkin pasti tidak akan menemui apa keistimewanya.



No comments: