Tuesday, May 29, 2007

Bangsa Runtuh

HADITH: CIRI-CIRI KERUNTUHAN BANGSA
Ahmad Fauzi Hasan

‏عَنْ ‏ ‏عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ ‏ ‏قَالَ : (( أَقْبَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏فَقَالَ : يَا مَعْشَرَ ‏ ‏الْمُهَاجِرِينَ !‏‏ خَمْسٌ إِذَا ابْتُلِيتُمْ بِهِنَّ وَأَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ تُدْرِكُوهُنَّ لَمْ تَظْهَرْ الْفَاحِشَةُ فِي قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوا بِهَا إِلَّا فَشَا فِيهِمْ الطَّاعُونُ وَالْأَوْجَاعُ الَّتِي لَمْ تَكُنْ مَضَتْ فِي أَسْلَافِهِمْ الَّذِينَ مَضَوْا . وَلَمْ يَنْقُصُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِلَّا أُخِذُوا بِالسِّنِينَ وَشِدَّةِ الْمَئُونَةِ ‏ ‏وَجَوْرِ ‏ ‏السُّلْطَانِ عَلَيْهِمْ . وَلَمْ يَمْنَعُوا زَكَاةَ أَمْوَالِهِمْ إِلَّا مُنِعُوا ‏ ‏الْقَطْرَ ‏ ‏مِنْ السَّمَاءِ وَلَوْلَا الْبَهَائِمُ لَمْ يُمْطَرُوا . وَلَمْ يَنْقُضُوا عَهْدَ اللَّهِ وَعَهْدَ رَسُولِهِ إِلَّا سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ عَدُوًّا مِنْ غَيْرِهِمْ فَأَخَذُوا بَعْضَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ . وَمَا لَمْ تَحْكُمْ أَئِمَّتُهُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ وَيَتَخَيَّرُوا مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَّا جَعَلَ اللَّهُ بَأْسَهُمْ بَيْنَهُمْ )) . رواه ابن ماجه والحاكم والطبراني في الأوسط . وقال الحاكم : صحيح الإسناد ولم يخرجاه .

Bermaksud : "Dari Abdullah bin Umar ra katanya: Rasulullah saw datang berjumpa kami lalu baginda menyampaikan ucapannya: “ Wahai Kaum Muhajirin! Lima perkara, aku memohon perlindungan dengan Allah swt semoga kamu tidak sempat menimpa kamu; Tidak merebaknya perlakuan terkutuk ( zina ) dalam sesuatu bangsa sehingga mereka melakukannya secara terang-terangan melainkan merebak jualah taun dan wabak penyakit yang belum pernah berlaku kepada manusia terdahulu. Tidaklah mereka mengurangkan sukatan dan timbangan melainkan mereka dihukum dengan kemarau panjang, kesempitan hidup dan kezaliman pemerintah. Tidak mereka menahan harta mereka dari mengeluarkan zakat melainkan mereka ditahan dari mendapat hujan dari langit. Kalau tidak kerana binatang ternak, pasti mereka tidak mendapat hujan. Tidaklah mereka membatalkan perjanjian Allah dan perjanjian RasulNya melainkan Allah menjadikan musuh dari kalangan orang luar menguasai (dan memerintahkan) mereka dan merampas sebahagian hak mereka. Tidaklah pemerintah-pemerintah di kalangan mereka memerintah tanpa berpandukan kitab Allah dan memilih-milih dalam melaksanakan perkara yang telah diperturunkan oleh Allah, melainkan Allah menjadikan kemusnahan mereka berlaku (kerana perbalahan) sesama mereka. "

Pendahuluan:

Hadith ini antara bicara Rasulullah saw tentang fitnah ( huru-hara dan malapetaka ) yang menimpa umatnya selepas kewafatan Baginda. Di atas sifat Baginda sebagai rahmat kepada sekelian alam, tunjuk ajar dan panduan Baginda bukan sahaja kepada sahabat sekelilingnya. Sebaliknya umat yang datang selepasnya juga mendapat rahmat dari tunjuk ajar dan panduan Baginda saw.

Hadith ini memberi amaran malapetaka dan bala bencana yang menjadi hukuman dan balasan Allah kepada lima jenis pelakuan manusia. Salahlaku ini menjadi dosa dan kesalahan besar sehingga mengundang kemurkaan Allah lalu mengenakan hukuman cepat di dunia ini sebelum hukuman akhirat.

Kesalahan ini pula adalah berlaku secara berleluasa, terang-terangan dan tersebar luas dalam kelompok manusia sehingga tidak terkawal dan tidak pula mendapat bantahan. Seolah-olah ia dianggap perkara biasa yang tidak dianggap sebagai satu kesalahan.Kerana itulah, hukuman Allah juga sifatnya menyeluruh dan yang menerima akibat dan bencananya pula adalah masyarakat keseluruhannya.

Justeru, peringatan Rasulullah saw ini amat patut diberi renungan dan mendapat perhatian yang selayaknya demi memelihara kesejahteraan umat dan mengawal mereka dari perlakuan dan sikap yang boleh mengundang bahaya langit lantaran kemurkaan Allah swt. Apatah lagi setelah hadith ini membawa pembuktian mukjizat Rasulullah saw apabila perkara yang disebut oleh baginda ini benar-benar terjadi dan dapat ditonton dengan sejelas-jelasnya oleh kita pada hari ini.

Keterangan Hadith.

1. Perlakuan zina secara berleluasa mengundang penyakit yang tiada ubatnya.

Dalam kehidupan bermasyarakat, hubungan di atara golongan lelaki dan perempuan mestilah terkawal. Islam meletakan batasan dan sempadan yang jelas dalam hal ini. Zina adalah salahlaku sosial terbesar dalam hubungan antara lelaki dan perempuan. Islam bukan sahaja melarang pelakuan zina, bahkan menutup setiap pintu dan jalan yang membawa kepada zina. Perbualan, pandangan, pembacaan, tontonan, sentuhan dan langkahan yang mengerakkan nafsu untuk perlakuan maksiat ini adalah dosa dan dianggap zina kecil.

Zina yang berlaku secara tersembunyi adalah satu dosa besar bagi pelakunya yang memerlukan taubat yang bersungguh-sungguh. Namun apabila terbongkar maka di sinilah letaknya tanggungjawab masyarakat dan kerajaan Islam untuk membendungnya dan melaksanakan hukum Allah bagi kesalahan zina. Hukum Allah dalam perkara sangat jelas dalam perundangan jenayah syariah, iaitu 100 rotan bagi yang belum berkahwin dan rejam sehingga mati bagi yang telah berkahwin.

Dalam hadith ini, Nabi saw memberi amaran keras jika masyarakat Islam mengambil sikap tidak bertanggungjawab dengan membiarkan perlakuan terkutuk ini berlaku tanpa ditangani dengan hukum Allah swt. Allah maha berkuasa, meninggalkan hukum Allah sebenarnya mengundang hukuman dari Allah yang tidak diduga, iaitu penyakit baru yang belum wujud pernah wujud di masa lepas.Natijahnya, manusia tidak menemui ubat dan rawatan yang mampu merawat dan mencegah penyakit ini.

Dunia perubatan moden dikejutkan dengan penyakit yang dinamakan AIDS yang belum diketemui pencegahnya. Penyakit yang telah menyebabkan kematian jutaan manusia dan jutaan yang lain pula sedang terseksa dipaksa untuk bertarung dengan penyakit ini tanpa rawatan. Bagi umat Islam, kejadian ini sepatutnya menambahkan iman mereka kepada Allah dan RasulNya dan menimbulkan keinsafan untuk kembali kepada hukum Allah dalam kehihudapan mereka.

2. Penipuan dalam sukatan dan timbangan menyebabkan kelmarau panjang, kesempitan hidup dan kezaliman penguasa.
Lapangan perekonomian mendapat perhatian seadilnya di dalam sistem islam yang syumul. Ekonomi Islam tegak di atas sifat jujur dan amanah dalam hubungan sesama manusia. Peniaga yang jujur dan amanah dihimpun bersama para nabi dan siddiqin dan syuhada’ pada hari Qiamat. Peranan mereka yang sangat besar dalam membawa kebahagian kepada kehidupan dunia manusia dengan cara yang diredhai Allah melayakkan mereka dihimpunkan sebaris dengan manusia-manusia berbakti yang lain.

Penyakit manusia yang paling besar dalam urusan perniagaan ialah menipu untuk mendapat keuntungan lebih.Mereka yang melakukan penipuan mengharapkan kemewahan hidup, mula menghintung hari-hari mendatang yang senang lenang dan mula berkuasa dalam memenuhi segala kehendak dan keinginan. Tiba-tiba hukuman dari Allah kepada bangsa yang berleluasa di dalam penipuan ini ialah tahun-tahun bencana ( kelmarau yang berpanjang ) , kesukaran dalam mengharungi tekanan menyara kehidupan dan penindasan yang dilakukan oleh pemerintah yang rakus dan zalim.

3. Menahan harta dari zakat seperti menahan hujan dari langit.

Zakat menjadi rukun Islam yang paling besar dalam hubungan sesama manusia sebagaimana sembahyang adalah rukun paling besar dalam hubungan manusia dengan Alllah. Zakat diambil dari harta tertentu dalam kadar tertentu untuk golongan tertentu. Zakat menjadi syiar kehidupan bermasyarakat secara Islam yang menghendaki supaya mereka yang senang menolong yang susah, yang mampu membantu mereka yang kurang mampu. Ia lahir dari aqidah bahawa harta ini adalah milik Allah, Dia menguji sebahagian manusia dengan harta sebagai amanah. Maka Allah ingin melihat siapa di kalangan mereka yang boleh menunaikan amanah dan siapa pula yang terpedaya dengan harta benda.

Zakat melambang sifat rahmat, belas kasihan, bertanggngjawab dan mensyukuri nikmat Allah. Sebaliknya tidak mengeluarkan zakat pula adalah alamat sifat kedekut, mementingkan diri, kufur nikmat dan tidak mengambil tahu kesusahan orang lain. Dengan sebab itu, layak Allah menghukum bangsa yang tidak membudayakan zakat dan sedekah ini dengan tertahannya hujan dari langit. Hujan dari langit adalah rahmat dari Allah. Mereka yang hilang sifat rahmat kepada penduduk bumi, tidak layak mendapat rahmat Allah dari langit.

4. Tidak memelihara perjanjian dengan Allah dan Rasul mengundang musuh luar berkuasa.

Memelihara perjanjian dengan Allah dan Rasul ditafsirkan oleh ulama sebagai menghormati peraturan dan garis sempadan yang telah ditetapkan. Ia juga ditafsirkan sebagai menjaga wasiat dan pesanan Allah dan Rasul. Dengan kata lain, Memelihara perjanjian ini adalah dengan menghargai kemuliaan anugerah agama yang suci ( Islam ), kitab yang tinggi ( al Quran ) dan Sunnah yang ditinggal oleh Nabi saw.

Inilah kemuliaan jatiditi Islam yang membawa kepada kemenangan demi kemenangan yang diperolehi oleh generasi awal Islam. Mereka mengalahkan Rom dan Parsi dalam satu masa dan akhirnya membuka daerah pemerintahan sehingga ke Andalus di barat jauh dan ke Mindanao di timur jauh. Umar ibnu al Khattab memberi jawapan kepada dunia yang tertanya-tanya tentang kemenangan Islam yang luar biasa itu : “ Kami adalah bangsa yang diberi kemuliaan dengan Islam. Jika kami mencari kemuliaan lain dari kemuliaan yang dikurnia Allah ini, pasti kami akan dihina Allah ”.

Sebaliknya, apabila umat Islam mula merasa jemu dan tidak lagi berbangga dengan Islam, mereka akan mencari cara dan budaya hidup baru dari bangsa lain. Kita dapat melihat bagaimana umat Islam mutakhir ini memilih isme-isme dari barat dan timur sebagai cara hidup moden mereka yang dianggap mampu mendatangkan kemajuan dan kebahagian. Akhirnya berlaku apa yang diberi amaran oleh Rasulullah saw iaitu mereka hidup terjajah dan terbelenggu oleh kuasa luar yang mencipta isme-isme ini ( yang merupakan agama-agama baru ) untuk kepentingan mereka. Umat Islam terpaksa berkiblatkan kuasa-kuasa luar ini dan mengikut telunjuk mereka.

5. Tidak melaksanakan pemerintahan Islam menyebabkan kehancuran dari perpecahan sesama sendiri.

Jika Kehidupan ini ibarat bangunan, maka Islamlah asasnya dan pemerintahlah pengawalnya. Demikianlah kata-kata pujangga yang dinukilkan oleh al Imam al Ghazali bagi membayangkan besarnya tanggungjawab pemerintah bagi memelihara kepentingan hidup berteraskan Islam. Pemerintahan Islam melaksanakan amanah dan syariat Allah bagi menjamin keadilan dan kesaksamaan di kalangan rakyat jelata. Pemerintahan Islam juga menyelesaikan kemelut dan permasalahan yang timbul dengan hukum Allah. Hukum Allah sahajalah yang mampu membawa penyelesaian yang akhirnya memulangkan hak kepada yang berhak, menyembuhkan hati yang luka, menghiburkan mereka yang kecewa, dan memberi keadilan kepada yang teraniaya.

Memerintah tidak mengikut hukum dan syariat Allah sebenarnya mencabar kebijaksanaan Allah swt. Pemerintah yang membelakangkan peraturan Allah seolah-olah mendabik dada bahawa caranya lebih baik dari ketetapan Allah. Natijahnya sangat buruk; Permasalah tanpa penyelesaian, pengabaian hak, keadilan yang tidak terbela,kezaliman yang berleluasa, kekecewaan golongan yang teraniaya dan penindasan golongan lemah hina. Maka berlakulah apa yang disebut oleh Rasulullah saw di dalam hadith ini iaitu hukuman Allah yang menjadikan kisah kehacuran mereka adalah berlaku kerana perpecahan sesama mereka kerana timbulnya perasaan kecewa dan tidak puas hati.

Pengajaran hadith :
1. Menolak bala dari Allah dengan menghidupkan budaya menyuruh ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran dalam hidup. Tanpa budaya ini, manusia menjadi lalai dan maksiat menjadi berleluasa. Jika inilah yang berlaku,maka bala Allah boleh berlaku bila-bila masa dan bala tentera Allah berada di mana jua.
2. Hukuman Allah adalah dari jenis perbuatan manusia. Mengubat kemahuan nafsu dengan berzina mengakibatkan penyakit yang tiada ubatnya. Menipu untuk mendapat kemewahan membawa kepada kesempitan hidup. Menahan harta dari zakat akibatnya Allah menahan langit dari turunnya hujan. Mencari cara hidup lain dari Islam akhirnya terperangkap dalam penjajahan asing. Tidak menyelesaikan urusan mengikut peraturan Allah menatijahkan permasalahan tanpa penyelesaian.
3. Rahmat hidup berpandukan ajaran Islam. Rasulullah saw meninggalkan kita di atas landasan yang sangat jelas. Segala perkara telah diberitahu oleh Rasulullah saw. Bermula dari punca permasalahan, kesan dan natijahnya sehinggalah kepada jalan penyelaesaiannya. Terpulang kepada kitalah untuk menerima dan mengamalkannya. Tiada lagi hujah dan alasan kita di hadapan Allah swt nanti.

Article kiriman Syakir Hassan

Monday, May 28, 2007

Pesta Sukan Negeri

Pesta Sukan PASTI Negeri Terengganu telah diadakan dengan meriahnya pada 25 & 26 Mei 2007 di Kg. Gong Kiat Kuala Terengganu. Pertandingan bola jaring bagi pelajar perempuan dan bola sepak bagi pelajar lelaki telah diadakan pada hari pertama. PASTI Kawasan Kuala Terengganu telah menjuarai kedua-dua acara ini. Bagi pertandingan bola jarring, Kuala Terengganu telah mengalahkan Pasukan Dungun dalam perlawanan akhir. Manakala acara bola sepak pula Kuala Terengganu menewaskan Marang 2- 1 dalam pertandingan akhir. Terdahulu daripada itu Kuala Terengganu telah menewaskan Hulu Terengganu 2 – 0 dan Marang menewaskan Dungun dengan sepakan penalty 8-7 dalam perlawanan separuh akhir.

Acara sukaneka diadakan pada hari kedua iaitu sabtu 26 Mei 2007. Acara dimulakan dengan perbarisan kontinjen daerah-daerah dan dikuti dengan ikrar PASTI serta pelepasan belon Pesta Sukan sebagai pelancaran yang dilakukan oleh Pengarah PASTI negeri. Ust Soud b Said. Sebanyak 8 acara sukaneka pelajar perempuan dan juga lelaki dipertandingkan. Kuala Terengganu sekali lagi dinobatkan sebagai juara keseluruhan Pesta Sukan PASTI Negeri Terengganu 2007. Majlis penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh Dato Ust Abu Bakar Chik , Jawatankuasa Perhubungan PAS Negeri Terengganu. Dalam ucapan penutupnya beliau mengingatkan supaya umat Islam tetap bersama dengan jemaah Islam bagi perjuangan menegakkan Islam walaupun menghadapi pelbagai ujian dan fitnah.
Majlis penutup diakhiri dengan penyerahan bendera sukan PASTI kepada kawasan Dungun yang akan menjadi tuan rumah Pesta Sukan PASTI 2008.
MAJU SUKAN MAJU PASTI










Selamat Hari Guru 2


Al – Mu’allim ( Sami Yusuf )


We once had a teacher
The Teacher of teachers,
He change the world for the better
And made us better creatures,
Oh Allah we’ve shamed ourselves
We’ve strayed from Al – Mu’allim,
Surely we’ve wronged ourselves
What will we say in front Him?
Oh Mu’allim..

Chorus
He was Muhammad salla Allahu ‘alayhi wa sallam,
Muhammad, mercy upon mankind,
Teacher of all mankind.
Abal Qasim [one of the names of the Prophet]
Ya Habibi Ya Muhammad (My beloved O Muhammad)
Ya Shafi’i Ya Muhammad (My intercessor O Muhammad)
Khayru khalqillahi Muhammad (The best of Allah’s creation is Muhammad)
Ya Mustafa Ya Imamal Mursalina
(O chosen one, O Imam of the Messenggers)
Ya Mustafa Ya Shafi’al Alamina
(O chosen one, O intercessor of the worlds)

He prayed while others slept
While others ate he’d fast,
While they would laugh he wept
Until he breathed his last,
His only wish was for us to be
Among the ones who prosper,
Ya Mu’allim peace be upon you,
Truly you are our Teacher,
Oh Mu’allim…

Chorus

He was Muhammad salla Allahu alaihi wa sallam,
Muhammad mercy upon mankind
Teacher of all mankind
Ya Habibi Ya Muhammad
(My beloved O Muhammad)
Ya Shafi’i Ya Muhamad
(My intercessor O Muhammad)
Ya Rasuli Ya Muhammad
(O My Messenger O Muhammad)
Ya Bashiri Ya Muhammad
(O bearer of good news O Muhammad)
Ya Nadhiri Ya Muhammad
(O warner O Muhammad)
‘Ishqu Qalbi Ya Muhammad
(The Love of my heart O Muhammad)
Nuru ‘Ayni Ya Muhammad
(Light of my eye O Muhammad)


He taught us to be just and kind
And to feed the poor and hungry,
Help the wayfarer and the orphan child
And to not be cruel and miserly,
His speech was soft and gentle,
Like a mother stroking her child,
His mercy and compassion,
Were most radiant when he smiled

Chorus
He was Muhammad salla Allahu alaihi wa sallam,
Muhammad mercy upon mankind
He was Muhammad salla Allahu alaihi wa sallam,
Muhammad mercy upon mankind
Teacher of all mankind
Abal Qasim [one of the names of the Prophet]
Ya Habibi Ya Muhammad
(My beloved O Muhammad)
Ya Shafi’i Ya Muhammad
(My intercessor O Muhammad)
Khayru khalqillahi Muhammad
(The best of Allah’s creation is Muhammad)
Ya Mustafa Ya Imamal Mursalina
(O chosen one, O Imam of the Messenggers)
Ya Mustafa Ya Shafi’al Alamina
(O chosen one, O intercessor of the worlds)
Mu’allim.

Saturday, May 26, 2007

Selamat Hari Guru

Guru PASTI - Pengorbanan Kelas Pertama
Detik 16 Mei yang lalu adalah detik yang sangat bermakna kepada warga negara Malaysia yang bergelar "guru'. Sama ada guru tadika, guru sekolah rendah, guru sekolah menengah dan guru agama, mereka adalah guru. Pengorbanan guru tetap akan dilafazkan dan dijelmakan setiap kali menjelang 16 Mei pada setiap tahun. Jasa guru akan disebut-sebut oleh pihak pemerintah sehinggalah kepada murid-murid yang masih bersekolah. Guru akan dilihat sebagai lilin yang sanggup membakar diri untuk menerangi orang lain.
Allahyarham Dato' Usman Awang pernah menulis sebuah sajak bertajuk 'Guru Oh Guru' pada tahun 1979 yang didedikasikan kepada guru-guru yang terus menabur bakti dan jasa. Diantaranya ;
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan didulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Bagi saya, sejak berkecimpung dalam pendidikan Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) sejak tahun 2000, saya sunggup kagum dengan pengorbanan mereka yang sanggup menyerahkan diri kepada PASTI sebagai tenaga pengajar. Mengajar di PASTI tidak sama dengan mengajar di tadika kerajaan ataupun swasta yang lain.
Ketika mula-mula saya berada didalam PASTI, saya agak hairan dengan guru-guru PASTI yang masih mampu berdiri kukuh memperjuangkan pendidikan dan masa depan PASTI walaupun mereka terpaksa menempuh pelbagai kesukaran, kepayahan dan keperitan. Elaun yang rendah, prasarana yang kurang, kebajikan yang sederhana dan kadang-kadang terpaksa menguruskan pentadbiran PASTI.
Pernah satu ketika saya bertanya kepada seorang tokoh guru di sebuah negeri di utara Semenanjung Malaysia tentang elaun yang diterima sebagai seorang guru. Beliau menyatakan bahawa elaun pada tahun 2006 adalah sangat memuaskan berbanding tahun sebelumnya. Saya bertanya berapa elaun yang diterima pada tahun 2006? Beliau dengan rasa penuh bersyukur menyatakan bahawa elaun yang diterima untuk mengajar di PASTI adalah sebanyak RM 278!. Ya Allah! Hebatnya guru PASTI.
Pengalaman diamanahkan sebagai Pengerusi Penaziran PASTI Pusat telah memberikan ruang kepada saya untuk membuat lawatan ke PASTI di seluruh negara. Pegalaman yang saya kecapi dalam meneliti kehidupan seorang guru PASTI yang rata-ratanya meletakkan kepentingan PASTI lebih utama daripada diri mereka sendiri tidak mudah untuk kita lihat kepada guru-guru yang mengajar di tempat lain.
Ada guru PASTI yang sanggup menghabiskan elaun yang mereka terima untuk diserahkan kembali kepada PASTI cawangan untuk menyiapkan ABM dan menyediakan peralatan mengajar.
Pernah satu ketika ketika saya membawa guru-guru PASTI di Johor ke Pendang, Kedah untuk melihat sendiri kehidupan guru-guru PASTI di sana . Bila dialog diadakan di antara guru-guru, guru-guru PASTI di Johor terkejut apabila mereka mendengar ucapan-ucapan yang disampaikan oleh guru-guru di Kedah. Ada di kalangan mereka yang hanya menerima elaun sebanyak RM 100 sahaja tetapi masih boleh menginfakkan diri mereka untuk perjuangan.
Seorang guru PASTI yang telah mengajar selama 19 tahun di Johor menceritakan kepada saya bagaimana pada tahun pertama beliau ditugaskan untuk menjadi tenaga pengajar di PASTI beliau hanya diberikan saguhati dan beliau sendiri tidak pernah merungut terhadap apa yang beliau terima. Paling penting katanya, beliau dapat menaburkan bakti untuk melahirkan generasi yang benar-benar berjaya sebagai seorang muslim.
Terlalu besar pengorbanan mereka jika kita ingin bandingkan dengan apa yang kita berikan kepada mereka. Tahun ini, Sambutan Hari Guru PASTI Pusat akan diadakan di Kota Bahru Kelantan pada 29 & 30 Jun 2007. Seorang lagi tokoh guru PASTI Malaysia bakal dinobatkan. Walaupun saya sudah lagi tidak terlibat dalam memilih Tokoh Guru PASTI pada tahun ini, saya yakin dan percaya bahawa seorang tokoh guru PASTI penuh dengan sifat pengorbanan, dedikasi dan keihklasan akan ditampilkan bagi menjadi contoh yang terbaik kepada guru-guru PASTI dan kepada masyarakat di luar.
Akhirnya, saya ingin merakamkan ucapan SELAMAT HARI GURU kepada semua guru-guru PASTI di Malaysia. Jasa kalian terlalu besar untuk dinilai dengan wang ringgit. Semoga segala pengorbanan yang dicurahkan akan dinilai sebagai amalan yang mulia di sisiNya. Pengorbanan guru-guru PASTI pengorbanan kelas pertama.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
Timbalan Ketua Pengarah (Pengurusan) PASTI Pusat
14 Mei 2007. 4.44 petang
http://minda-kembara.blogspot.com/


Tuesday, May 22, 2007

Kem Guru PASTI

Guru-guru PASTI seluruh negeri Terengganu telah mengadakan perkhemahan di pantai rekreasi Merang, Setiu pada 26 & 27 Mei 2007 , Program ini merupakan acara tahunan Majlis Guru PASTI (MGP) negeri Terengganu. Lebih dari 350 orang guru turut serta dalam perkhemanahan pada kali ini dan kawasan Kuala Terengganu telah menghantar peserta paling ramai.. Majlis perasmian telah disempurnakan oleh Ust. Abu Bakar Chik. Antara lain beliau mengingatkan guru-guru PASTI agar turut serta dalam aktiviti masyarakat dan program jemaah Islam, kerana PASTI tidak berdiri sendirian bahkan didokong oleh seluruh masyarakat qaryah masing-masing. Pelbagai acara sukan persembahan, masakan dan lain-lain telah dijalankan sepanjang perkhemahan itu.

Pasukan MGP negeri telah mengungguli acara puzzle dan ‘Perah Keringat’. Permainan bola tampar, persembahan nasyid, bercerita dan pertandingan memasak telah dijuarai oleh kawasan Kuala Nerus. Guru PASTI dari kawasan Dungun telah dinobatkan sebagai juara bagi acara ‘Big Foot’ dan rekacipta uniform PASTI. Perlawanan bola jaring telah dijuarai oleh kawasan Kemaman dan deklamasi sajak telah dimenangi oleh kawasan Marang. Khemah tercantik dianugerahkan kepada PASTI kawasan Hulu Terengganu.
Pengerusi Majlis Guru PASTI negeri, Puan Zamidah Mohamad mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang telah membantu bagi menjayakan program perkhemahan kali ini. Objektif program pada kali ini untuk mengeratkan silaturahim guru-guru dan membina budaya kerja berpasukan dikalangan guru –guru PASTI





Saturday, May 19, 2007

Aqidah Islamiah - Teras Keluarga Bahagia ( 3 )

9. Memelihara Aqidah melalui perkahwinan.
Kekeluargaan sebenarnya benteng dan kubu dalam memelihara aqidah. Ini terbukti dari sejarah pemeliharan akidah yang berlaku di sepanjang zaman.
1.Kisah Nabi Luth.
Nabi Luth yang diuji dengan isteri yang masih kafir, pernah mengharapkan jika dia mempunyai keluarga yang boleh yanh menjadi benteng kepada akidah Islam.
قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ . سورة هود : 80
"Nabi Lut berkata: Kalaulah aku ada kekuatan untuk menentang kamu atau aku dapat bertumpu ke sesuatu tempat bertahan yang kuat (dari penyokong-penyokong, tentulah aku akan membinasakan kamu). "

2.Kisah Nabi Ibrahim.
Nabi Ibrahim as hanya menjadi bapa ketika tuanya. Nabi Ibrahim a.s berhijrah meninggalkan ibubapa dan kaum keluarganya, kampung halaman dan negeri asalnya kerana kekufuran mereka setelah lama berda’wah mengajak mereka ke jalan Allah. Baginda a.s kesunyian kerana tidak mempunyai anak dan bimbang pula tiada pewaris kepada perjuangannya. Lalu memohon dari Allah agar dikurniakan anak yang soleh yang boleh mewarisi agama dan perjuangannya. Allah mengurniakan kepada baginda ketika tuanya Ishak dan Ismail a.s.al Quran menceritakan ;
وَقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ ( 99 ) رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ ( 100 ) فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ ( 101 ) فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ ( 102 ) سورة الصافات
"Dan Nabi Ibrahim pula berkata: Aku hendak (meninggalkan kamu) pergi kepada Tuhanku, Dia akan memimpinku (ke jalan yang benar)." (99)
"Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak dari kalangan orang-orang yang soleh! " (100)
"Lalu Kami berikan kepadanya berita yang menggembirakan, bahawa dia akan beroleh seorang anak yang penyabar."(101)
"Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?. Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar." (102)

Demikianlah Allah mengurniakan kepada baginda anak yang benar-benar mewarisi agama, keyakinan dan perjuangannya dengan penuh taat kepada perintah Allah hingga sanggup menjadi korban sembelihan kerana menunaikan perintah Allah.
Lebih dari itu, Nabi Ibrahim memohon supaya semua zuriat keturunannya menjadi pemimpin orang beriman.
وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ( 124 ) البقرة .
"Dan (ingatlah), ketika Nabi ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimat (suruhan dan larangan), maka Nabi ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia. Nabi ibrahim pun memohon dengan berkata: (Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan). Allah berfirman: (Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim."

Ketika meninggalkan isteri dan anaknya di wadi kontang ( Mekah ), baginda berdoa semoga zuriat baginda dipelihara Allah agar mereka berbakti kepada Allah dan dimurahkan rezki.
رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِندَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُواْ الصَّلاَةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُم مِّنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ ( 37 ) رَبَّنَا إِنَّكَ تَعْلَمُ مَا نُخْفِي وَمَا نُعْلِنُ وَمَا يَخْفَى عَلَى اللّهِ مِن شَيْءٍ فَي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاء ( 38 ) الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَقَ إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاء (39 ) رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء ( 40 ) سورة إبراهيم
"Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah yang tidak ada tanaman padanya, di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, supaya mereka mendirikan sembahyang. Oleh itu, jadikanlah hati sebahagian dari manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang beramai-ramai ke situ) dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari berbagai jenis buah-buahan semoga mereka bersyukur." (37)
"Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau mengetahui akan apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami zahirkan dan tiada sesuatupun di langit dan di bumi, yang tersembunyi kepada Allah" (38)
"Segala puji tertentu bagi Allah Yang telah mengurniakan kepadaku semasa aku tua: Ismail dan ishak. Sesungguhnya Tuhanku Maha Mendengar dan Memperkenan doa permohonan. " (39)
"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku"

Ibrahim memberi wasiat kepada anak-anaknya supaya menjaga agama.
وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَكُمُ الدِّينَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إَلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ . سورة البقرة : 132
"Dan Nabi Ibrahim pun berwasiat dengan agama itu kepada anak-anaknya dan (demikian juga) Nabi Yaakub (berwasiat kepada anak-anaknya) katanya: Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama (Islam) ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam. "

3.Kisah Nabi Zakaria.
Demikian juga Nabi Zakaria a.s yang mahukan anak untuk menghidupkan suasana Islam dan ketaatan di dalam keluarganya, yang hidup melakukan kebajikan dan mendekatkan diri kepada Allah dengan khusyu’nya. Allah swt mengurniakan kepadanya Yahya, seorang sangat taat berbakti.
وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ (89) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ (90) سورة الأنبياء
"Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakaria, ketika dia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi. (89)
Maka Kami perkenankan doanya dan Kami kurniakan kepadanya (anaknya) Yahya, dan Kami perelokkan keadaan isterinya yang mandul, (untuk melahirkan anak) baginya. (Kami limpahkan berbagai ihsan kepada Rasul-rasul itu ialah kerana) sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba dalam mengerjakan kebaikan dan sentiasa berdoa kepada kami dengan penuh harapan serta gerun takut dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada Kami. " (90)

10. Rumusan.
Setelah mengikuti perbahasan di atas dapat disimpulkan perkara berikut;
1. Menghargai nikmat Islam dan Iman melalui penghayatan dalam semua lapangan hidup.
2. Kewajipan memahami kesempurnaan akidah dan tuntutannya supaya ianya berperanan dan memberi kesan perubahan dalam kehidupan.
3. Membina rumahtangga di atas asas ketaqwaan kepada Allah adalah tapak yang kukuh bagi menjamin kesejahteraan di dunia dan akhirat.
4. Jadikanlah rumahtangga sebagai tapak semaian yang subur bagi cetusan keimanan kita kepada Allah swt.
5. Tauladanilah kehidupan nabi-nabi dan para solihin dalam menjalani kehidupan berumahtangga.
6. Terimalah syariat perkahwinan ini sebagai anugerah agama fitrah dan sunnah nabi yang membawa rahmah.
7. Ketahuilah melalui perkahwinan kita telah melaksanakan satu tugasan syariah yang besar iaitu menjaga zuriat dan maruah manusiawi.
Semoga Allah memberkati ilmu dan amal kita semua.Amin.

Article kiriman Syakir Hassan

Friday, May 18, 2007

Aqidah Islamiah - Teras Keluarga Bahagia ( 2 )

6. Perkahwinan adalah fitrah.

Islam adalah agama fitrah. Fitrah bermaksud sifat semulajadi yang menjadi sistem alam semesta menurut kebijaksaan Allah tuhan pencipta, tuhan sekelian alam. Kehidupan ini akan terus waras dan sejahtera selama mana ia tidak terkeluar dari fitrah ini. Allah berfirman;

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ . سورة الروم : 30
"(Setelah jelas kesesatan syirik itu) maka hadapkanlah dirimu (engkau dan pengikut-pengikutmu, wahai Muhammad) ke arah agama yang jauh dari kesesatan; (turutlah terus) agama Allah, iaitu agama yang Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya; tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu; itulah agama yang betul lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. "

Perkahwinan adalah tuntutan fitrah. Kaum lelaki berhajat kepada isteri yang menjadi teman hidup, begitu juga kaum hawa memerlukan suami sebagai penaung hidup mereka. Islam mengiktiraf keinginan dan keperluan ini. Berbeza dengan kristian yang menganjurkan hidup kependitaan yang tidak membenarkan perkahwinan. Allah swt menempelak cara hidup ini dan menganggapnya sebagai bid’ah ( rekaan semata-mata).
Allah swt berfirman : وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِم (سورة الحديد : 27)
Dan (perbuatan mereka beribadat secara) "Rahbaniyyah" merekalah sahaja yang mengadakan dan merekanya; Kami tidak mewajibkannya atas mereka; (mereka berbuat demikian) kerana mencari keredaan Allah;

Maka perkahwianan adalah amalan nabi-nabi. Firman Allah swt;
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلاً مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً . سورة الرعد : 38
Dan demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul sebelummu dan Kami jadikan untuk mereka isteri-isteri dan zuriat keturunan

Sabda Rasulullah saw;
قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم " أربع من سنن المرسلين: التعطر والنكاح والسواك والحناء " رواه أحمد
Bermaksud : “ Empat perkara menjadi sunnah ( cara hidup ) para rasul ; memakai bauan wangi, berkahwin, menggosok gigi dan memakai inai “

7. Perkahwinan adalah sunnah.

Sunnah bermaksud jalan atau cara yang menjadi pusaka peninggalan Rasulullah saw. Lawannya bid’ah iaitu cara hidup beragama yang direka dan diada-adakan berlainan dari yang diajar Nabi saw. Perkahwinan menjadi sunnah Rasulullah saw; qauliyyah dan fi’liyyah. Ini bermakna Nabi saw menganjurkan perkahwinan dengan perkataan dan perbuatan baginda saw.
Sabda Rasulullah saw :
(( يا معشر الشباب من استطاع منكم الباءة فليتزوج فإنه أغض للبصر وأحصن للفرج ومن لم يستطع فعليه بالصوم فإنه له وجاء )) متفق عليه .
Maksudnya: Wahai para pemuda! Sesiapa yang mempunyai kemampuan di kalangan kamu, maka hendaklah dia berkahwin. Ini lebih menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan. Sesiapa yang tidak berkemampuan maka mestilah dia berpuasa kerana puasa itu adalah benteng baginya.
Dari Anas menceritakan: Tiga orang lelaki yang datang bertanyakan seorang isteri Rasulullah saw tentang ibadat yang menjadi amalan nabi saw. Apabila mendengarnya mereka seolah-olah memperkecilkan ibadat baginda saw.Mereka berkata: “Siapalah kita berbanding Rasulullah saw.Allah telah mengampunkan segala yang dilakukanya yang terdahulu mahupun yang terkemudian. Lelaki pertama berkata : Aku bersembahyang malam tanpa tidur, lelaki kedua berkata : Aku berpuasa tanpa berbuka, lelaki ketiga berkata : Aku meninggalkan kaum wanita. Sesampainya berita mereka bertiga kepada baginda saw, baginda menghinpunkan sahabatnya lalu berucap :
"إنّي لأخشاكم لله وأتقاكم له، لكنّي أصوم وأفطر، وأصلّي وأرقد، وأتزوَّج النساء، فمن رَغِبَ عن سنَّتي فليس منيِّ"
“ Akulah manusia yang paling takutkan Allah, namun aku sembahyang malam dan juga tidur, aku berpuasa dan juga berbuka, aku mengahwini perempuan. Sesiapa yang tidak menyukai sunnahku bukanlah dia dari kalanganku.” Riwayat al Bukhari dan Muslim.

8. Perkahwinan dan maqasid syariah.

Islam membawa peraturan kepada umat manusia bertujuan menjaga kemaslahatan hidup mereka. Terdapat lima matlamat utama syariat Islam yang disebut al kuliyyat al khamsah; iaitu memelihara agama,nyawa,harta,akal dan juga keturunan ( maruah ).
Islam memandang manusia dengan penuh kemulian dan penghormatan. Justeru zuriat keturunan mereka mestilah terpelihara nasabnya dengan cara yang bermaruah. Dari sinilah lahirnya syariat perkahwinan dan segala hukum kekeluargaan. Dari sini jualah muncul larangan keras Islam bagi pelakuan zina demi memelihara zuriat manusia dari tercemar dan maruah mereka dari tergadai.

Article kiriman Syakir Hassan

Aqidah Islamiah -Teras Keluarga Bahagia (1)

1.Muqadimah.
Setiap aktiviti kehidupan termasuklah berumahtangga, bermasyarakat dan bernegara akan menuju ke arah kebahagian dan kesempurnaan sekiranya berteraskan aqidah yang luhur dan ibadah yang betul. Kita sungguh bertuah kerana menerima Islam sebagai cara hidup. Kecaknaan Islam dalam soal berumahtangga melalui dua sumbernya; al Quran & al Sunnah adalah satu keajaiban.
Al Quran dan al Sunnah memberi panduan dan suluhan dalam soal penubuhan rumahtangga sehinggalah penceraian dan pembubaran, pengisian dalam sebuah rumahtangga yang berbentuk tanggungjawab sebagai suami,isteri,ibubapa,anak samada dalam bentuk material atau spritual, sehinggalah kepada soal pendidikan yang sempurna yang boleh menyelamat zuriat keturunan di dunia dan akhirat.
Islam mengubah persepsi tentang kehidupan rumahtangga daripada satu adat dan kerutinan kepada ibadat dan pengabdian, daripada nafsu dan mainan kepada amanah dan pertanggungjawaban. Justeru, mempelajari kosep kekeluargaan yang sebenar adalah fardhu ‘ain bagi setiap muslim dan muslimah yang berada di gerbang perkahwinan.

2. Pengenalan Aqidah.

Aqidah bermaksud keyakinan yang jitu dan kepercayaan yang tidak berbelah bahagi terhadap segala perkhabaran yang datang dari Allah dalam perkara uluhiyyat (ketuhanan ), nubuwwat (kenabian ) dan ghaibiyyat (alam ghaib seperti malaikat dan qiamat ).

3. Kesempurnaan Aqidah:

Ikhlas memperhambakan diri kepada Allah.
وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ . سورة البينة : 5
"Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar. "

Kufur kepada semua yang menyesatkan.
لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ . البقرة :256
"Tidak ada paksaan dalam agama (Islam) kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan dia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh yang tidak akan putus dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. "

Memelihara diri dari syirik.
إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيدًا . سورة النساء : 116
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukanNya dengan sesuatu (apa jua) dan akan mengampunkan yang lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan hukum-hukumNya); dan sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu (apa jua), maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh. "

4. Tuntutan Utama Aqidah:
Membenarkan segala perkhabaran dari Allah dan Rasul.
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ . سورة الحجرات : 15
"Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya). "

Mentaati Allah dan Rasul dalam semua situasi.
قُلْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الْكَافِرِينَ . سورة آل عمران : 32
"Katakanlah (wahai Muhammad): Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir. "
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ . سورة محمد : 33
"Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada Rasul Allah dan janganlah kamu batalkan amal-amal kamu! "

Memberi kesetiaan kepada sesama mu’minin.
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ . سورة 55 .
"Sesungguhnya penolong kamu hanyalah Allah dan RasulNya, serta orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah)." Al Maidah 55

Melakukan tugasan menyuruh perkara baik dan mencegah kemungkaran.
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ. سورة التوبة : 71
"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. "

5. Asas Aqidah Islam:
Beriman kepada Allah; Bahawa Dia bersifat dengan segala kesempurnaan, suci dari dari sebarang kekurangan, tiada sekutu baginya.
Beriman kepada Malaikat; Bahawa mereka adalah hamba Allah yang mulia, pantas melaksanakan perintah Allah swt tanpa mengenal erti maksiat.
Beriman kepada Kitab; Bahawa ianya adalah perkataan Allah swt dan segala kandunganya adalah benar.
Beriman kepada rasul; Bahawa mereka semuanya benar dan jujur.Mereka telah menyampaikan segala perintah Allah swt.
Beriman kepada hari Qiamat; Bahawa ia adalah suatu yang pasti berlaku, bermula dengan kebangkitan semula selepas mati ( ba’ath), perhintungan (hisab), timbangan (mizan), titian (sirat), Syurga, neraka.
Beriman kepada Qhada’ dan Qadar; Bahawa Allah telah mengetahui ketentuan sesuatu perkara dan masanya sebelum ianya berlaku. Maka semua perkara yang berlaku samada baik atau buruk adalah berlaku dengan ilmu,qudrat (kuasa) dan iradat(kehendak) Allah swt. Manusia terlepas dari qhada’ dan qhadar.

Article kiriman Syakir Hassan

Wednesday, May 16, 2007

Sukan Rakyat

Pelbagai acara sukan rakyat telah berlangsung pada sebelah petang 12 Mei 2007. Acara sepak bulat, pentanque dan dagu kuat bagi muslimin . Manakala acara muslimat dan remaja ialah anyam ketupat, nafas kuat, sulam manik dan menjerut . Majlis penutup sambutan 20 Tahun PASTI diadakan pada sebelah malam dengan ceramah penutup oleh Ust Wan Hassan Mohd Ramli – YDP Kaw. Dungun, Ust Azman Shapawi Abd Rani – Ketua DPPNT dan Ust. Azhar Idrus



Aksi Juara

PASTI Dun Sura telah muncul juara keseluruhan pertandingasn Sukan PASTI Kawasan Dungun.. Bagi katogeri pelajar lelaki. Dun Sura telah menjuarai acara Larian Bahasa Arab dan Larian Matematik, juga menduduki tempat kedua bagi acara 50 m Lari Berganti-ganti dan Big Foot. Dun Sura juga telah mengungguli acara bola sepak dengan memenangi semua perlawanan dan seterusnya membenamkan pencabar tedekat PASTI Dun Paka dalam perlawanana akhir dengan jaringan 5 – 0 untuk muncul sebagai juara.
Bagi acara pelajar perempuan pula PASTI DUN Sura telah muncul juara bagi acara Lari Berganti-ganti 50 m, Lari Dalam Guni, Big Foot, Larian Matematik dan Bowling Padang.
Pelajar perempuan PASTI Dun Sura juga telah menjadi johan dalam acara bola jaring.



Sukan PASTI

Acara Sukan PASTI Kawasan Dungun sempena Sambutan 20 Tahun PASTI berlangsung pada 12 Mei 2007 Sabtu. Bermula jam 8.00 pagi, pelajar serta ibubapa telah pun memenuhi dataran Masjid Sura Lama. Pertandingan mewakili DUN masing-masing DUN Sura, Paka, Rantau Abang dan Bukit Besi.
Sebanyak 8 acara sukaneka pelajar perempuan dan bola jaring dipertandingkan. Pelajar lelaki pula dengan acara bola sepak dan juga 8 acara sukaneka. Pasukan PASTI DUN Sura telah muncul sebagai johan keseluruhan dengan memungut 590 mata dan diikuti oleh DUN Paka dengan 450 mata. Manakala DUN Bukit Besi dan DUN Rantau Abang berkongsi tempat ketiga dengan masing-masing 390 mata. Pasukan yang menang akan mewakili PASTI Kawasan Dungun ke Pesta Sukan PASTI Negeri pada 25 & 26 Mei 2007 di Gong Kiat Jalan Kuala Berang Kuala Terengganu. Dua acara iaitu bola sepak dan bola jaring akan dipertandingkan di peringkat kebangsaan di Kota Bharu Kelantan pada bulan Jun 2007









Tuesday, May 15, 2007

Tahnik

Sebelum hadir dimajlis perasmian Sambuatan 20 Tahun PASTI Kawasan Dungun, Tuan Guru Hj. Abd. Hadi Awang telah singgah di rumah Hj. Shariff untuk berehat dan makan malam. Dalam kesempatan itu Tuan Guru telah melakukan tahnik ( membelah mulut) tiga orang bayi, iaitu anak Sdr Hanafi Sh Hassan bernama Izzudin Abdul Salam, anak Sdr Luqman bernama Nurin Ain, dan cucu tuan rumah bernama Muhammad Uwais Al Qarni bin Roszainuddin




Perasmian

Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang telah meluangkan masa bagi merasmikan program Sambutan 20 Tahun PASTI Kawasan Dungun pada sebelah malam. Turut serta dalam ceramah perasmian pada malam 11 Mei ialah Sdr. Mazlan Aliman , Naib Ketua Pemuda PAS Pusat, dan Ust Saiful Bahri Mamat, Timbalan YDP Kawasan Dungun. Majlis penyampaian anugerah PASTI Perintis telah disempurnakan oleh Dato Seri Presiden kepada dua buah PASTI; iaitu PASTI Al Fatonah Bukit Chatak 1 dan PASTI An Nur Sura Tengah. Kedua-dua PASTI ini ditubuhkan pada tahun 1986. Enam orang Guru Perintis turut menerima anugerah pada malam itu. Tuan guru mengingat sidang hadirin tentang pentingnya berjuang menegakkan negara Islam, supaya Islam berdaulat dan umat Islam diberi keselamatan di dunia dan akhirat. Islam Berdaulat Rakyat Sejahtera.
Sebanyak RM 2690.00 berjaya dipungut dalam derma kilat yang dilancarkan pada malam itu bagi mengisi Tabung Pembangunan PASTI .




Persembahan Pelajar

Pelbagai acara persembahan pelajar telah diadakan pada petang 11 Mei 2007 sementara menunggu keputusan pengadil bagi acara mewarna dan melukis . Bacaan Al Quran telah disampaikan oleh pelajar PASTI AnNurin Pinang Merah . Pelajar –pelajar PASTI DUN Rantau Abang telah mencuri tumpuan pengunjung dengan cat walk pakaian beragam. Ikrar pelajar PASTI telah dibacakan oleh pelajar PASTI Sura dan persembahan nasyid oleh pelajar-pelajar PASTI Bukit Chatak 2






Larian Amal PASTI

Acara Larian Amal PAST 2007 pada 11 Mei 2007 jam 5.30 petang telah memeriahkan lagi sambutan 20 Tahun PASTI Kawasan Dungun. Ustaz Azaman Shapawi Abd Rani, Ketua Pemuda PAS Negeri Terengganu telah melepas peserta larian sejauh 4 km. Lebih dari 120 orang peserta pelbagai peringkat umur telah mengambil bahagaian.




Melukis

Pertandingan melukis turut diadakan pada hari jumaat, jam 3.00 petang sebagai acara pembukaan Sambutan 20 Tahun PASTI Kawasan Dungun bagi pelajar-pelajar berusia di bawah 12 tahun. Lebih 100 peserta dari pelbagai sekolah rendah telah turut mengambil bahagian.


Mewarna

Sempena Sambutan 20 Tahun PASTI Kawasan Dungun, satu pertandingan mewarna telah diadakan di Masjid Sura Lama. Seramai lebih dari 300 pelajar-pelajar PASTI berdekatan telah mengambil bahagian. Memandangkan sambutan diluar jangkaan, sebahagian peserta terpaksa dimulakan lewat kerana bilangan peserta melebihi kertas lukisan yang sediakan. Acara pembukaan ini telah diadakan pada pukul 3.00 petang , hari jumaat 11 Mei 2007.